Batteribekymmer i dubbel bemärkelse!

...har präglat augusti månad.
 
Först vad gäller min mobiltelefon. Det batteriet är totaltslut så mobilen laddar ur sig väldigt snabbt och laddar ur sig omgående om man faktiskt använder den. Det har varit så enb tid och jag har bytt batteri i den tidigare, men nu är det värre än nånsin och eftersom mobilen ifråga är i det närmaste antik med mobiltelefonmått mätt och håller på att falla sönder ändå så känns det inte lönt att investera något i den. Länge har jag inte brytt mig så mycket om batteristrulet eftersom jag mest använder min finska jobbmobil i Finland, min egen svenska använder jag nästan bara när jag någon gång är i Sverige vilket varit sällan och ganska kortvarigt. 
 
Men nu i augusti  har jag lite temporärt flyttat tillbaka till Sverige för att göra allt mitt fältjobb här, och att telefonen är så dålig blev då snabbt ett problem. Det var ett rejält problem den gångna veckan som jag tillbringade med fältundervisning på Gotland och behövde hålla kontakt med ett antal studenter som var ute på olika håll och med de andra lärarna (att täckningen var dålig på södra Gotland gjorde inte direkt det hela bättre. Totalt tillbringade nog telefonen mer tid på laddning än ute i fält, och då dog den ändå ibland. Så om någon försöker ringa mig och ingen svarar på mobilen så beror det nästan säkert på att batteriet är dött. Jag har länge dragit mig för att skaffa en ny mobil eftersom jag använder den så lite i Finland, jag har tyckt att jag nog kan vänta tills jag flyttar tillbaka till Sverige - men det är nog ändå dags nu kanske...
 
Batteriproblem nummer två står Laban för. Laban har gått som en klocka sedan han flyttade till mig i Finland, han har kört rundor i skåärgården, till Helsingfors, och ända till Ösel i Estland. Laban fick följa med till Stockholm i augusti och allt gick bra - tills jag kom tillbaka från Gotland och hittade en Laban med oförklarligt heldött batteri på parkeringen. Inte ens centrallåset fungerade (vilket ledde till att startkablarna fick rotas fram ur bagaget inifrån baksätet eftersom man inte kommer in i bakluckan på Laban utifrån med nyckel). Rundringning till bekanta i området slutade med att snälla Lasse kom för att hjälpa till att medels startkablar få igång Laban - något som misslyckades kapitalt eftersom Lasses bilbatteri var helt inkapslat i plast och dessutom placerat ganska oåtkomligt, så man kom inte åt minuspolen! Lasse konstaterade att det var bra att han upptäckte det nu när det inte var hans bil det var fel på, det hade ju lätt kunnat bli ett stort problem om det varit den som behövde startas...
 
Senare samma kväll kom Laban igång tack vare en snäll parkeringsvakt som hade en bil där batteriet inte var inneslutet i plast. Jag körde en sväng till Södertälje och tillbaka för att ladda batteriet och hoppades att det hela nu skulle vara ur världen, trots att jag inte hade (och fortfarande inte har) en aning om varför batteriet laddat ur - inga lysen eller lampor eller något annat var igång. Så naturligtvis var det inte ordnat alls. Dagen efter (igår) startade Laban väldigt nätt och jämt efter ett antal försök. Jag jobbade på Ornö igår, så jag hoppades att Södertäljeturen helt enkelt varit otillräcklig för att ladda batteriet tillräckligt och att de totalt tio milen fram och tillbaka till Ornö skulle räcka. Men ack nej. Det gick visserligen något lättare att starta i morse än igår, men det var fortfarande lite med nöd och näppe.
 
Jag hade egentligen velat låta bilen stå idag och ägna mig åt runtringning till folk på ett par av mina öar, men jag vågade inte utan kände mig tvungen att köra en ordentlig runda så att jag förhoppningsvis får igång den i morgon också. Då blir det en tur till en verkstad som får kolla om det är fel på batteriet eller om det är något annat, och vid det här laget hoppas jag på batteriet, det är åtminstone enkelt att byta...Varför ska sånt här alltid hända när det är som mest olämpligt? Normalt använder jag bilen någon enstaka gång i veckan (och den klarar alldeles utmärkt att stå oanvänd däremellan!) och det värsta som skulle hända om den inte startade är att jag skulle få problem att ta mig till orkesterrepet. Men nu på sommaren kör jag mycket kors och tvärs till olika skärgårdsöar och behöver den verkligen i jobbet - så håll tummarna för att det är något som går snabbt och lätt att hitta och fixa!
 
För jag behöver åka till Finland snart och då kommer bilen att stå oanvänd flera dagar medan jag är borta...
 
Ber om ursäkt för den långa griniga harangen, ska snart bättra mig. Nästa inlägg kommer att handla om fina Gotland.

Kommentarer
Postat av: Per

Kortfattad "batteriteori" och felfall: Mobiltelefonbatterier av äldre typ (NiCd) bär på en egenskap som kallas minneseffekt - innebärande att kapaciteten med tiden under vissa betingelser kan reduceras till noll. Jämför en rökepipa som brukaren aldrig rensar; den blir full av slagg - och lämnar inget/minimalt utrymme kvar för ny "laddning av tobak".
Blybatterier i bilar består av flera seriekopplade celler, som var och en har en begränsad livslängd och som plötsligen kan "gå hädan". I mer sällasynta lastfall kan dessutom en cell reverseras. I båda fallen - i en bilapplikation - blir resultatet vad du just upplever. Är nästan 100 på att ett batteribyte är "allt" som behövs.

Svar: Nån mer än jag som har svårt att kommentera här? Mina kommentarer pubiceras inte...
Vad gäller mobilbatteriet så är min erfarenhet (jag använder ju alltid mina mobiler tills de bokstavligen faller sönder) att kapaciteten absolut blir sämre med åren, men det är inte det enda. Det verkar också som om nya batterier tar slut fortare ju äldre mobilen är - dvs de räcker inte lika länge i en gammal som i en ny telefon utan det går kortare och kortare tid mellan bytena. Kanske drar gamla slitna telefoner mer ström? Kanske är det inte bara batteriet i sig som "slaggar igen"? Den här har i vilket fall fått nytt batteri några gånger, men nu känns det inte lönt eftersom det inte är det enda som är utslitet. Dags för en ny...

Vad gäller bilen så är batteriet inte särskilt gammalt, och kontroll på verkstad visade att det inte är något fel på det - ett byte är alltså inte aktuellt. Och i går morse startade Laban utan problem vid första försöket, så jag avvaktar med vidare åtgärder...
Kajsa

2012-08-22 @ 11:27:39
Postat av: Kajsa

Nån mer än jag som har svårt att kommentera här? Mina kommentarer pubiceras inte... Vad gäller mobilbatteriet så är min erfarenhet (jag använder ju alltid mina mobiler tills de bokstavligen faller sönder) att kapaciteten absolut blir sämre med åren, men det är inte det enda. Det verkar också som om nya batterier tar slut fortare ju äldre mobilen är - dvs de räcker inte lika länge i en gammal som i en ny telefon utan det går kortare och kortare tid mellan bytena. Kanske drar gamla slitna telefoner mer ström? Kanske är det inte bara batteriet i sig som "slaggar igen"? Den här har i vilket fall fått nytt batteri några gånger, men nu känns det inte lönt eftersom det inte är det enda som är utslitet. Dags för en ny...

Vad gäller bilen så är batteriet inte särskilt gammalt, och kontroll på verkstad visade att det inte är något fel på det - ett byte är alltså inte aktuellt. Och i går morse startade Laban utan problem vid första försöket, så jag avvaktar med vidare åtgärder...

2012-08-25 @ 09:27:32
Postat av: Per

Hmm - kanske verkstaden drog åt batteriets polskruvar lite eller i vart fall lyckades "åstadkomma" bättre kontakt. Beträffande mobilerna så brukar det ofta vara så, att ett "nytt" batteri är lika gammalt som telefonmodellen (tillverkade i samma tidshorisont); och därmed redan åldrat. Sedan har du också helt rätt i, att gammal elektronik av olika skäl kan få förhöjd strömförbrukning.

2012-08-25 @ 14:52:40
Postat av: Kajsa

Verkstaden gjorde inget annat än att mäta, och när bilen stått lite mer än ett dygn var det lite slött igen. Nu står det på laddning med en batteriladdare så att jag vet att det är ordentligt uppladdat, sen får jag se vad som händer...

Mobilen har nu uppgraderats till en ny. Det var nog på tiden.

2012-08-28 @ 00:26:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0