Batteribekymmer i dubbel bemärkelse!
Kortfattad "batteriteori" och felfall: Mobiltelefonbatterier av äldre typ (NiCd) bär på en egenskap som kallas minneseffekt - innebärande att kapaciteten med tiden under vissa betingelser kan reduceras till noll. Jämför en rökepipa som brukaren aldrig rensar; den blir full av slagg - och lämnar inget/minimalt utrymme kvar för ny "laddning av tobak".
Blybatterier i bilar består av flera seriekopplade celler, som var och en har en begränsad livslängd och som plötsligen kan "gå hädan". I mer sällasynta lastfall kan dessutom en cell reverseras. I båda fallen - i en bilapplikation - blir resultatet vad du just upplever. Är nästan 100 på att ett batteribyte är "allt" som behövs.
Nån mer än jag som har svårt att kommentera här? Mina kommentarer pubiceras inte... Vad gäller mobilbatteriet så är min erfarenhet (jag använder ju alltid mina mobiler tills de bokstavligen faller sönder) att kapaciteten absolut blir sämre med åren, men det är inte det enda. Det verkar också som om nya batterier tar slut fortare ju äldre mobilen är - dvs de räcker inte lika länge i en gammal som i en ny telefon utan det går kortare och kortare tid mellan bytena. Kanske drar gamla slitna telefoner mer ström? Kanske är det inte bara batteriet i sig som "slaggar igen"? Den här har i vilket fall fått nytt batteri några gånger, men nu känns det inte lönt eftersom det inte är det enda som är utslitet. Dags för en ny...
Vad gäller bilen så är batteriet inte särskilt gammalt, och kontroll på verkstad visade att det inte är något fel på det - ett byte är alltså inte aktuellt. Och i går morse startade Laban utan problem vid första försöket, så jag avvaktar med vidare åtgärder...
Hmm - kanske verkstaden drog åt batteriets polskruvar lite eller i vart fall lyckades "åstadkomma" bättre kontakt. Beträffande mobilerna så brukar det ofta vara så, att ett "nytt" batteri är lika gammalt som telefonmodellen (tillverkade i samma tidshorisont); och därmed redan åldrat. Sedan har du också helt rätt i, att gammal elektronik av olika skäl kan få förhöjd strömförbrukning.
Verkstaden gjorde inget annat än att mäta, och när bilen stått lite mer än ett dygn var det lite slött igen. Nu står det på laddning med en batteriladdare så att jag vet att det är ordentligt uppladdat, sen får jag se vad som händer...
Mobilen har nu uppgraderats till en ny. Det var nog på tiden.