Laban får flytta till Finland!

Jag har ju letat bil ett tag, vilket utmynnade i att Petra efter att själv ha bytt upp sig erbjöd mig att köpa lilla golfen Laban. Detta var ju ett mycket bra erbjudande, men också ett som innebar att jag verkligen behövde ge mig in i den byråkratiska labyrint som det är att ta hit en bil från Sverige till Finland. Men efter många om och men och mail hit och blanketter dit har jag nu löst de två sista fnurrorna på tråden och fått klartecken från finska tullen.

Det är som så att Finland har gjort det väldigt dyrt och besvärligt att skaffa bil och att ha bil i Finland, något som är ganska dumt i ett land som vill vara bäst i världen på miljö. Det är ju klart bra att det är dyrt med bil ur miljösynpunkt, särskilt bränsle, men eftersom landet nu är så glesbebyggt att många människor måste ha bil och kollektivtrafiken är så dyr och på många ställen så dålig att den ofta inte är något alternativ, så blir slutresultatet att alla, till och med studenter, har bil i alla fall. Men när folk måste ha bil och inte har råd att ha nyare bilar så blir resultatet ett väldigt stort antal gamla risiga bilar på vägarna, vilket inte direkt är bra för miljön det heller. Ibland kan parkeringen utanför affären se ut som ett skrotupplag med gamla rostiga skrällen, med bara en och annan nyare bil (dvs mindre än 20 år gammal) här och där. Hade varit vettigare att sänka skatterna och avgifterna så att folk haft råd med miljövänligare bilar och (ännu viktigare) bygga ut och sänka priserna för kollektivtrafiken så att den blev ett rimligt alternativ. Men nu är det inte så, vilket innebär att mina alternativ stod mellan att skaffa en bättre begagnad bil här eller köpa en begagnad bättre bil i Sverige och ta hit den. Men eftersom jag är en fattig postdoc så hade ett bilköp här i Finland troligen resulterat i en riktigt rejält kass bil om jag inte skulle råka ha väldig tur. 

Så alternativet att ta hit en bil från Sverige var absolut värt att överväga. Egentligen ska man då registrera om bilen så att den blir en finsk bil, men det känns dumt eftersom jag trots allt bara stannar här i mindre än två år till. Dessutom och i all synnerhet är det så dyrt att betala tull för och registrera om en importerad bil här att det är väldigt tveksamt om det är lönt att alls ta hit en bil från Sverige jämfört med att köpa motsvarande bil här, även om den kostat nästan dubbelt så mycket här. Efter vad det verkar så lönar det sig nästan bara att importera bilar om de är nya och är köpta från länder där bilar är väldigt billiga, annars inte. Så jag har istället jobbat på att få tillstånd att köra en svensk bil här i Finland längre än man får göra som turist utan att registrera om den, något man kan få om man t.ex. pluggar eller bara jobbar tillfälligt i Finland. Och det gör jag ju - och nu har finska "tulli" bestämt sig för att de håller med mig om det och gett mig tillstånd att köra med en svensk bil i Finland i ett år (sen får man göra en ny ansökan, men var det ok den här gången borde det ju vara det om ett år också - då har jag ju ännu kortare tid kvar av min tjänst här). 

Vilket i praktiken innebär att Laban äntligen fått tillfälligt uppehållstillstånd i Finland! Kan säga att det är betydligt omständigare och krångligare för en svensk bil att få vistas i Finland än för en svensk person...allt jag behövde göra var att åka hit, gå upp på magistraten och fylla i en blankett och vips, någon vecka senare hade jag ett finskt personnummer.  

Kommentarer
Postat av: Per

Låter som en bra affär - lycka till med bilen! Kommer den att få behålla sitt namn? Är det "FOB" Ekenäs eller Önnerup som gäller (Free On Board)?

2012-02-18 @ 19:58:56
Postat av: Kajsa

Ja, den får behålla namnet, något annat duger förstås inte. Det blir FOB Ekenäs som gäller, Petra kommer att köra hit Laban och utnyttja tillfället för att hälsa på.

2012-02-18 @ 23:50:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0