Gott nytt år!

Och välkomna till ett nytt år på bloggen! Jag är ju inte särskilt förtjust i nyårslöften generellt, men kan ändå (och lika generellt) utlova att det nya året här på bloggen kommer att innehålla småkrypsbilder, skärgårdsnatur, fler kackerlacksexperiment, blåsmusik och naturligtvis spindlar i massor. Ungefär som vanligt alltså. 




Bloggen har ju inte varit så flitig på sistone, dels på grund av datorproblemen som tidigare avhandlats här, samt nu alldeles nyligen eftersom jag tillbringat jul- och nyårshelgen i Skåne och haft för fullt upp och för trevligt för att blogga. Det har blivit julmys, pyssel m.m. hemma med föräldrarna, jag har träffat kompisar och släktingar som jag bara eller nästan bara träffar till jul, tutat trumpet i Johan S jättefina studio, med mera. Och fått jättefina julklappar, tack för dem!   

Och apropå pyssel, ett av årets aktiviteter bestod i år av fågelholksbyggande. Efter en klappjakt i den bokstavliga bemärkelsen runt huset hittade vi instruktioner från "Thai-tomten" att bygga varsin fågelholk. Tyvärr hittade vi inte de tre holkbyggsatserna vi skulle ha använt för byggandet, detta eftersom vi inte nändes totaldemolera den eleganta blomsteruppsatsen (där holkbyggsatserna var gömda) som levererats av systrarne några dagar före och därför trodde att vi skulle bygga holkar från grunden. Byggsatserna hittades inte förrän på annandagens kväll, men då hade ju deadline för holkbygget redan passerats. Men kreativa Mellbrandare som vi är hade vi vid det laget naturligtvis redan förfärdigat tre holkar utan hjälp av byggsatser (och dessutom arrangerat och förberett en middagsbjudning på annandagen samtidigt). Holkarna kan beskådas nedan, eller på Elins blogg på http://mellbrand.blogspot.com/, där man även kan rösta på någon av dessa urtjusiga och kreativa Bläntarpska holkar. Så klicka er gärna dit (till http://mellbrand.blogspot.com/ alltså) och rösta på nummer 2, 3 och 9! Gör det!
 
Hemtrevlig tvåfamiljsholk i två våningar inspekteras här av en blåmes.




Holk för fyllekaja. För även de ska väl ha nånstans att bo?




Holk för "Nippertippa", vad det nu är för fågel (lämpar sig även väl för kungsfågel). Och ja, det finns ett riktigt tak under "pälsmössan", och låt er också gärna imponeras av den handgjorda marmoreringen (vi borde förstås ha använt äkta marmor, men holken skulle ju blivit så tung då. Dessutom fick vi bara en och en halv dag på oss av "Thai-tomten" för bygget och stenhuggeriet kunde inte leverera så snabbt).




Och angående alla problem med struldatorn därhemma så är dte nu både löst och olöst. Det visade sig nämligen vara så illa ställt med datorn att den inte riktigt går att fixa - den befinner sig helt enkelt i datorlivets slutskede, är gammal och utsliten och de olika delarna slutar fungera det ena efter det andra. Även om min datorkunige bekant Erik kan få liv i den tillfälligt har han understrukit att det bara är frågan om konstgjord andning, slutet är nära förestående vad man än gör. Så därför har jag för första gången på väldigt väldigt många år varit på mellandagsrea, där jag inhandlat ett styck ny dator. Som jag alltså premiärbloggar från nu, och förhoppningsvis kommer detta också att innebära ett lite flitigare bloggande framöver. 


I morgon går färden tillbaka till Finland, om inte den där stormen som härjar nu ställer till det. Jag är nog faktiskt mer rädd att inte lyckas ta mig till Kastrup (med Öresundståget) än att planet inte ska lyckas ta sig därifrån till Finland...håll tummarna!

Kommentarer
Postat av: Per

Jodå - röstningen är redan avklarad; många finurliga och fina alster fanns ju bland alternativen. Hoppas att resan till Finland går som planerat - och lycka till med nya datorn!

2012-01-04 @ 07:46:50
Postat av: Kajsa

Jodå, resan gick helt enligt tidtabellerna, vilket var en glad överraskning efter allt stormande och stormvarnande. Och det är ganska imponerande med tanke på hur många färdmedel resan hit har inkluderat - bil, tåg, flyg, buss, mera tåg, "tågbuss", och sist taxi (eftersom jag var för lat för att dra min alldeles för tunga resväska hem uppför backarna från stationen i Ekenäs på isiga grusade trottoarer).



Är det för övrigt inte märkligt att den där kornstorleken på gruset man har på vägar och trottoarer är helt perfekt avpassad för att effektivt fastna mellan väskan och hjulet på en resväska man rullar så att hjulen låses hela tiden när man försöker dra den? Med följden att man får släpa väskan snarare än att rulla den. Vilket var jobbigt nog i Flemingsberg där jag bara hade några hundra meter till stationen (men det var uppförsbacke) - här i Ekenäs har jag mycket längre (och uppförsbacke stor del av vägen). Så den här gången var jag lat och tog taxi hem (dessutom regnade det).

2012-01-04 @ 20:06:00
Postat av: Per

Ajdå - låter som om det vore plats för en produktförbättring beträffande din "resväskerullmekanism". Kanske i form av en lämpligt monterad och oöm avskrapningsegg? Ett annat förslag vore ju att kombinera varje hjul med en liten elmotor; batterivikten skulle förmodligen inte märkas så mycket på en redan tungt lastad väska. Kanske ett uppslag till förslagsefterlysning på din blogg?

2012-01-05 @ 12:51:14
Postat av: Kajsa

Bra förslag! Gäller dock inte enbart dena vbäska utan även andra rullväskor. Avskrapningsegg låter bra, eller helt enkelt bara större utrymme mellan hjulen och själva väskan så att inte gruset fastnar där. Elmotorerna tror jag går bort av viktskäl även om de inte väger mycket eftersom jag ändå lyckades ha ett kilos övervikt när jag flög hem...

2012-01-06 @ 11:06:25
Postat av: Elle

Underbara holkar – bara att gratulera till vinsten!

2012-01-09 @ 13:52:56
Postat av: Kajsa

Jag tackar på alla Örngateholkbyggarnas vägnar.

2012-01-23 @ 12:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0