Balkongsäsong!

..är det snart! Soliga dagar är det nu nästan så att man kan äta frukost på balkongen (den är ju inglasad så den blir ganska varm när vårsolen står rakt på även när det bara är några plusgrader ute) - eller, man hade kunnat om man klätt på sig ordentligt.  Och det är skönt när man kan det - min lilla etta med kokvrå blir ju liksom ett rum större när man kan använda balkongen, som är ganska stor.


Bild tagen förra våren (maj tror jag) - så här vårligt är det ännu inte i år. Det är fortfarande snö därute.




Så...dags att börja fundera över vad som ska odlas på balkongen i år. Förra året gick det ju inget vidare alls, balkongen drabbades först av en invasion av spinn och sen bladlöss på det - så de växter som inte spinnen tog hand om tog bladlössen. Jag hade en praktfull gurkplanta med massor av gurkor på gång, ett par chiliplantor som övervintrat från året innan som producerade mängder av frukter, en paprikaplanta, ett par tomatplantor, tre jordgubbsplantor, diverse löksorter, sockerärter och lite annat. Och en hel del blommor. Det mesta gick åt och det som överlevde gjorde det bara nätt och jämt. Den totala skörden på balkongen blev en enda sockerärta (en ärtskida alltså), lite purjolök och vårlök, några få jordgubbar och ganska mycket chili (men även de plantorna strök med till slut tyvärr). Den enda växt på balkongen som gick helt oberörd genom alla skadedjursangrepp var min kannranka, som tydligen är en effektiv skadedjursbekämpning i sig själv (men tyvärr bara på sig själv). Kan tänka mig att den åt gott hela sommaren...

Jag hoppas att det går bättre i år, men har inga stora förhoppningar. Problemet med en inglasad balkong i söderläge är att värmen ger perfekta förhållanden för skadeinsekter, medan glaset och värmen gör det svårt för rovdjur som normalt hade ätit upp en stor del av skadedjuren ute i ett trädgårdsland att kolonisera. Det behövs mer spindlar på balkongen, helt enkelt! Så strategin för i år är att försöka hålla fönstren så öppna det bara går, plocka in vissa arter som gillar bladlöss om jag ser dem ute, samt att försöka skapa bra rovdjurshabitat på balkongen. Men om det räcker är jag tveksam till. Och kemisk bekämpning vill jag inte ta till.

I alla fall är det dags att fundera på vad som ska sås. Förra året var jag ju dessutom ganska sent ute med att så något eftersom jag flyttade i april, men det behöver jag ju åtminstone inte vara i år. Ett annat problem hos mig är dock att det är svårt att förså något inomhus eftersom det är för mörkt - jag har ju bara ett ordentligt fönster, och det är innanför balkongen. Mina krukväxter är sorgligt överrens om att det inte kommer in tillräckligt med ljus i lägenheten, så jag försöker nog så ute på balkongen från början och hoppas att det blir många soliga dagar (för det blir ju som sagt ganska varmt därinne bara det är sol).


(det här är alltså förrförra årets tomatplantor...)




Kommentarer
Postat av: Per

Ja det är ju rätt tydligt, att din balkongmiljö kräver lite "trix" för att få de önskade nyttoväxterna att frodas. Jag är övertygad om, att det kommer att lyckas bättre i år - du har ju en bra möjlighet att följa upp det praktiska utfallet av lite olika (teoretiskt underbyggda) strategier och arrangemang.

2012-03-22 @ 20:55:50
Postat av: Kajsa

Du är mer positiv än jag, Per! Men det kan knappast lyckas sämre i alla fall. Jag får väl satsa på att odla mycket lök av olika slag för det var nog det enda som varken spinnen eller bladlössen gav sig på.

2012-03-22 @ 23:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0