Korpoström

I går var jag och fyra jobbkolleger på möte i Korpoström på ön Korpo i Åbolands skärgård. Mötet var intressant, även om det var lite snålt med tid för frågor, diskussion och allmänt mingel, men vi få som stannade kvar över natten hade en trevlig samtalsstund efteråt på kvällen. Då lärde jag mig intressanta saker om fisk som t.ex. att finlandssvenskarna finner det MYCKET upprörande att svenskar i stort sett inte äter siklöja utan bara rommen (de har rätt, siklöja är en laxfisk och därmed en utmärkt matfisk), och att många fiskar har andra namn på finlandssvenska än på sverigesvenska (vilket gör det lite smått besvärligt att prata med fiskare och det är irriterande att framstå som okunnig om fiskarter som man faktiskt kan egentligen).

Korpo var också väldigt fint, det är inte en av våra projektöar så jag har inte varit där tidigare. Vinterskärgården överlag är fantastiskt fin och det är svårt att förstå att det är så svårt att lyckas med någon form av vinterturism här! Turism är idag huvudnäringen i skärgården, men man får bara besökare hit om sommaren så även om man har gott om besäkare då är det ändå svårt att få det att gå ihop sett till hela året. Men det är konstigt att det ärså svårt att få hit folk på t.ex. sportlov och så - för även om vädret förvisso kan ställa till det vad gäller förbindelserna till öar dit man bara kommer med båt, så går ju ändå vägfärjorna i stort sett utan problem annat än under extrema väderförhållanden, så till de öar som har så fasta förbindelser går det oftast lätt att ta sig även vintertid. Och det finns ju enorma möjligheter därute vad gäller vinteraktiviteter av alla möjliga slag, dessutom är det är ju så vackert! Se själva, här kommer lite bilder.

Vinterskärgård. 




Vägfärjorna hade inga problem att ta sig genom den här packisen, vilket jag tyckte var ganska imponerande!




 
  

I Korpoström finns denna väldigt söta väderkvarn. Som jag lärt mig av Kaj heter "mylla" (nä, inte mölla, bara nästan) på finlandssvenska. De är dessutom mer konsekventa än vi och kallar även vindkraftverk för myllor, vilket jag tycker är helt rätt för både principen och ändamålet är ju faktiskt exakt detsamma - utvinning av vindenergi med hjälp av en propeller.




Lördag morgon var fantastiskt fin så jag tog en promenad med kameran i Korpoströms hamn i väntan på att hotellfrukosten skulle serveras (för föräldrarna som hälsat på i Ekenäs kan jag informera om att hotellfrukosten på skärgårdscentret i Korpoström är mycket bättre). 

Korpoström. I ett sjöslag här (kan man verkligen kalla det "sjöslag" i ett så här smalt sund?) besegrades för övrigt den svenska skärgårdsflottan av ryska flottan 1743, har jag lärt mig. I dag är dock fortfarande svenska huvudmål på ön (och i större delen av Åbolands skärgård) och Åbo akademi, världens enda svenskspråkiga universitet utanför Sverige, har en forskningsstation här. Så ryssarna kanske vann slaget men så värst mycket kulturellt inflytande har de då inte haft. 




Mycket bryggor men tomt på båtar förstås, förutom en lite större.







Båthus som hamnat lite på sniskan.




Bojar i massor.













Alen har hängen och blommar snart. Det är ju ändå mars!




Och så några sista vintermorgonbilder.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0