Parapsykologisk forskning?

Normalt bloggar jag ju inte om nyheter och sådant, det finns det så många andra som gör och som dessutom gör det bättre, men i det här fallet kunde jag inte låta bli så här i halloweentider.
 
Artikeln nedan publicerades i SDS av ett gäng forskare inom en rad naturvetenskapliga discipliner vid Lunds universitet, som i den går i svaromål mot en artikel i Lunds universitets interna tidskrift (som finns länkad till i artikeln nedan). Jag fick ta del av den enbart för att en forskarkollega från Lund (i ekologi, tro inget annat...) lade upp den på facebook. Läs och förfasas!
 
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pseudovetenskap-sprids-okritiskt_7629298.svd
 
 
Det är för mig förvånande nog att det alls förekommer parapsykologisk forskning vid ett svenskt universitet, och dessutom på Lunds universitet, ett av våra äldsta och anrikaste lärosäten. Som om det inte vore nog är de dessutom det enda universitet i världen med en professur i ämnet, bara det. Tur åtminstone att det inte är frågan om statliga forskningsanslag här utan om en privat donation, men tänk så mycket nytta de pengarna kunnat göra om de donerats till ekologi och miljöforskning istället?
 
Forskarna som skrivit artikeln ovan anser dock att ett universitet som Lunds förvisso kanske kan komma undan med att ha forskare i även i ett sådant här ämne (parapsykologi betraktas generellt som pseudvetenskap i vetenskapliga kretsar) - men då måste forskningen bedrivas på ett kritiskt vetenskapligt sätt, precis som annan naturvetenskaplig forskning. Och jag håller med - det måste absolut finnas möjlighet inom forskning att ställa även annorlunda frågor som ligger utanför allmänt vedertagna vetenskapliga paradigm, men forskningen måste ändå bedrivas enligt vedertaget vetenskapligt arbetssätt vad gäller insamling och analys av data och tolkning av resultat. Och det blir speciellt viktigt när det är frågan om mer kontroversiell forskning. I det här fallet ifrågasätts framför allt hur data hanterats och analyserats. Jag har inte själv läst studien det refereras till i artikeln, men det vore nästan roligt att göra det - undrar om mitt universitetsbibliotek har en prenumeration på "Journal of Parapsychology"?. Om inte annat vore det roligt bara att få se reaktionerna på jobbet om man placerar en sådan artikel på skrivbordet bland alla de andra vetenskapliga artiklarna.  
 
Man kan för övrigt undra vad som skulle hända med en sån här parapsykologisk forskargrupp om professuren upphörde? Var blir de av? Försvinner utomlands? Byter forskningsinriktning till mer normal psykologi (och hur tillförlitliga är de då, i ett sammanhang där kanske inte resultaten kommer att ifrågasättas lika hårt?) ? Eller ger de upp forskarkarriären och startar en Ghostbustersfirma?
 
Kanske kunde någon få jobb här på Aronia? Vi är trots allt en tvärvetenskaplig forskargrupp på ett "university of applied sciences", så kanske kan parapsykologi passa in? Vi har förvisso ingen psykologisk forskning alls, det vi gör ligger inom ekologi och mijövetenskap - men ju mer på tvären desto intressantare, eller? Dessutom påstår en kollega bestämt att det spökar i det gamla lärarinneseminariet på campus så det finns ju dessutom möjlighet att göra fältstudier på nära håll (fast jag har ju jobbat ett år i det huset och tillbringat många kvällar där utan att någonsin se skymten av ett spöke...). Att ha parapsykologisk forskning i huset borde åtminstone generera väldigt intressanta Arniaseminarier (vi har regelbundna seminarier där inbjudna eller interna föredragshållare presenterar sin forskning) - jag kan se det hela framför mig, en stackars parapsykolog framför en publik bestående enbart av hårt kritiska naturvetare...ojojoj. Underhållning på hög nivå.
 

 
För övrigt så är detta andra gången jag skriver detta inlägg. Första gången försvann alltihop när jag tryckte på knappen för att publicera det, detta trots att blogg.se normalt automatiskt sparar utkast regelbundet medan man skriver så om något händer under tiden och datorn eller programmet kraschar behöver man inte börja om från början. Men den här gången finns itne ett spår av utkastet, och med tanke på att det är såpass myckjet text i det här inlägget är det väldigt förvånande att det inte alls sparats. Dessutom loggades jag samtidigt plötsligt ut från inte bara bloggen utan även från facebook och min mail. Undrar vad en professor i parapsykologi hade sagt om detta? Kanske är det ett straff för att jag inte köpt något halloweengodis till eventuella spöken? Den här gången har jag själv sett till att spara utkastet, något som normalt inte behövs. Hoppas att det går att publicera det nu, om inte kommer ni nog aldrig att få läsa detta så om ni gör det vet ni att det fungerade.
'
 
På tal om spöken så har Laban fått nya vinterdäck idag, och eftersom den dessutom har startat utan större problem de senaste dagarna så har jag för tillfället gott hopp om att få rida på lördag! Och om att även komma hem från stallet efteråt...ta i trä.  
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Då och då dyker det ju upp artiklar om parapsykologi och "forskningsresultat" därinom. Men det är ett ämnesområde, som jag definitivt inte har särskilt mycket till övers för - om man framhärdar i att kalla det - t ex tankeöverföring i telepatiform - seriös forskning.

2012-11-04 @ 16:05:16
Postat av: Kajsa

Nä, och det är det väl inte många naturvetare som har...man kan ju däremot ställa frågorna, undersöka dem och analysera resultaten på ett vetenskapligt sätt. Men i brist på någon form av klara bevis trots många års så kallad forskning är frågan om man på vad som faktiskt är ett statligt universitet ska befatta sig med ett ämne som av en mycket stor andel av världens forskare betraktas som en pseudovetenskap. Vad blir det härnäst, astrologi?

2012-11-05 @ 09:56:55
Postat av: Per

En regnig dag som denna har jag kommit att tänka på två saker som faktiskt är vetenskap; men som av mindre noggräknade personer skulle kunna hänföras till pseudovetenskap av typen telepati och astroligi. Exemplen är hämtade ur neurokognitionsvetenskapen respektive geologin; Theory of Mind och Milankovitch-cyklerna.
Theory of Mind; En persons förmåga att bilda sig en uppfattning om vad som försiggår i en annan närvarande persons "sinne"/hjärna (tankegångar och handlingsplanering). Mellersta prefrontala cortex är central i denna förmåga. "Fenomenen" förutsätter dock, att personerna kan observera varandra (dock utan att tala); d v s absolut inte befinna sig på "telepatiska" avstånd.
Milankovitch; Denne geolog beskrev ett samspel mellan främst två himlakroppar - nämligen solen och jorden - som via 3 olika cyklers samverkan kommer att leda till en ny istid på norra halvklotet om c:a 50 000 år. Det är fråga om jorbanans exentricitet runt solen (cykeltid 100 000 år), jordaxelns varierande lutning mot solen (cykeltid 41 000 år) och jordaxelns precession (cykeltid 23 000 år). Inberäknat är också det faktum, att jordens landmassa på latituden 65 grader nord är väldigt stor och att insolationen om vis pass 50 000 år alltså enligt ovan ligger på ett minimum.

2012-11-08 @ 11:09:40
Postat av: Kajsa

Ja, det kan ju alltid diskuteras vad som är pseudovetenskap och riktig vetenskap - det ändras ju också mycket beroende på var forskningsfronterna för tillfället befinner sig inom andra vetenskapsområden. Dina två exempel tycker jag också tillhör egentlig vetenskap, förutsatt att man använder vetenskaplig metodik och analys (som alltid). Men det man inte kan studera av praktiska/tekniska/kunskapsmässiga skäl är ju inte bara omöjligt att vetenskapligt bevisa utan ofta även omöjligt att motbevisa, och därför kan viss "kunskap" hinna etableras ordentligt innan man säkert kan avfärda den. Till den grad att det kan krävas ett rejält paradigmskifte för att gå vidare.

För inte så länge sen framstod säkert parapsykologi som lika vettigt att forska i som det mesta relaterat till hjärnans funktion och kapacitet. Man kan ju också jämföra med den helt legitima och på den tiden trovärdiga forskningen i kraniologi i rasbiologiska sammanhang...


Det är ju för övrigt ett inte föraktligt antal människor i världen som anser att all evolutionär biologi (inkluderande även flera grenar av geologisk vetenskap) är pseudovetenskap, även om dessa människor mig veterligen inte använder ordet pseudovetenskap.

Och som ett roligt exempel på det där med paradigmskiften och vad som är vetenskapligt accepterat kan nämnas en doktorsdisputation jag var på i Lund, där opponenten (en amerikan) använde ett ghruppselektionistiskt argument. Varpå större delen av publiken, bestående till stor del av Lundaekologer, hörbart drog efter andan. Hade det varit ett seminarium eller en föreläsning istället för just en disputation, dvs ett tillfälle där diskussionen sker mellan respondent och opponent och publiken inte har möjlighet att blanda sig i förrän vid en eventuell frågestund i slutet, hade den där amerikanen absolut ställts till svars omgående, det var många av forskana i bänkarna som verkligen svårt att sitta still och vara tysta. Det fanns en tid när gruppselektion var ok, men att prata gruppselektion nu på en biologisk forskningsinstitution är något av en ekologisk motsvarighet till att svära i kyrkan.

2012-11-14 @ 12:40:00
Postat av: Per

Ditt exempel från disputationen i Lund var ju smått häpnadsväckande!
Jag har ett annant exempel från geologin; där tidiga forskningsresultat och hypoteser förkastades som nonsens (starkt ifrågasattes) p g a avsaknaden av tillräcklig dåtida kunskap. Den tyske forskaren Wegener som i början av 1900-talet kom fram till, att jordens kontinenter för 200 miljoner år sedan var samlade i jättekontinenten Pangea - t ex med Australien ihopkopplat med Antarktis och Skandinavien (Baltica-platten) med ett subtropiskt läge strax norr om ekvatorn. Wegener förstod detta genom sina fossilstudier, studier av befintlig flora och fauna samt studier av kontinentgränsers topografi - bland annat. Allt föll på, att ingen vid den tiden kunde förklara var all den ofantliga kraft - som i så fall flyttat kontinenterna till deras nuvarande lägen - hade kommit ifrån. Det var först under århundradets senare delar, som den moderna plattektoniken kunde förklara dessa fenomen - då Wegener fick sin välförtjänta upprättelse.

2012-11-15 @ 09:35:09
Postat av: Kajsa

Ja, den disputationen var intressant...det drog verkligen ett sus genom lokalen.

Har också hört Pangeaexemplet, och det är ju långt ifrån det enda i den vägen i vetenskapen - det är ju smått riskabelt att teoretiskt vara så långt före sin tid att metodik och teknik inte räcker till för att med säkerhet befästa teorierna och man därmed riskerar att ifrågasättas.

Darwin är ju också ett utmärkt exempel - nu föll hans teori om det naturliga urvalet faktiskt i god jord från den vetenskapliga sidan när den väl publicerades, men det dröjde ju väldigt länge innan Darwin faktiskt blev färdig att publicera den. Och det mycket för att han var så noga med att inte publicera förrän han hade en genomarbetad teori som var väldigt väl underbyggd, eftersom han räknade med att den skulle ifrågasättas (något som hände en släkting (farbror?) till Darwin som hade samma tankegångar, men som på sin tid blev rejält sågad). När Darwin väl publicerade Om arternas uppkomst kände han sig fortfarande egentligen inte helt redo, men gjorde det ändå eftersom de där tankarna vid det laget låg i tiden och Wallace var i färd med att publicera sin version av evolutionslära. Och Darwin ville förstås inte bli slagen på mållinjen efter att ha jobbat på sin teori i 20 år. Kanske var det tur att det blev en sådan slutspurt, för frågan är ju annars om han nånsin känt sig redo? Och om vi i så fall hade byggt vår evolutionslära på Wallaces teorier istället och om det i så fall gjort någon skillnad?

2012-11-16 @ 16:00:10
Postat av: Per

Jag kan inte så mycket om hur Wallaces teorier skiljer sig från Darwins. Jag har fått för mig, att Darwins evolutionssyn var väldigt bred och "generell" artomfattandemässigt, medan Wallace var snävare - mer specialiserad - i sitt arbete.

2012-11-17 @ 17:38:45
Postat av: Kajsa

Ja, Darwins var lite bredare, men deras ideer och tankar var väldigt lika (och de var förstås inte helt oberoende av varandra heller) och det kan nog förklaras med det faktum att Darwin hade jobbat på sin teori så mycket längre, i hela 20 år sådär...och han jobbade just mycket på att bygga teorin ordentligt från grunden och hämtade argument från alla möjliga håll - inte bara biologi utan även geologisk, agrologisk och inte minst ekonomisk teori (vilket förvisso även Wallace var inspirerad av). Man ska också hålla i minnet att tiden som sagt var mogen för en evolutionsteori när "on the origin of species" publicerades - hade inte Darwin eller Wallace publicerat en sådan teori hade nog någon annan gjort det ganska snart, det var ett naturligt nästa steg framåt i den biologiska vetenskapen som den såg ut då.

2012-11-18 @ 19:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0