Spelning? Imorron? Va?

Just precis fattade jag på riktigt att orkestern har spelning imorgon, och att detta innebär att jag imorgon måste se till att hitta en hyfsat ren och oskrynklig klädsel som överensstämmer med vad som är standard i orkestern och dessutom duger för utomhusbruk. Jag måste också leta upp Pojo blås officiella fleecetröja, som är påbjuden (dvs det duger alltså inte med den av en mus söndertuggade som jag har liggande i bilen?). Om vädret blir hyfsat kommer det dock att vara alldeles för varmt med fleecetröja mitt på dan. Och så måste jag se till att få med mig rätt noter, och förstås instrument och allt annat, packa in det samt mig själv i bilen och infinna mig i Pojo vid rätt tid.
 
Dessa spelförberedelser är ju inget märkvärdigt och jag har förstås vetat om den här spelningen länge, men har liksom inte insett att det var imorgon förrän först nu eftersom denna valborgshelg liksom totalt gått mig förbi. Jag har ingen känsla alls för att det är helg och risken är att jag åker till jobbet istället för till Pojo imorgon av misstag...  
 
Sen har jag fått en spelning på lördag också, och det är en intressant historia. Jag blev uppringd av en person från "Raseborgs kyrkosångkrets" som behövde en trumpetare till en konsert med Schuberts tyska mässa som huvudnummer. De har tydligen lånat in trumpetare från Pojo blås tidigare, och jag tycker det är bra att få in en fot i de sammanhangen också så jag ställer glatt upp.
 
Men det mest intressanta är att övriga musiker som deltar (förutom 60 körsångare - ska bli intressant att se om det får plats någon publik också i Pojo kyrka som är ganska liten) kommer från "traditionsmusikkåren" i Ekenäs. Denna lilla amatörmusikkår knuten till Nylands brigad i Ekenäs har nämnts förut här på bloggen tror jag - jag har undrat över den länge, för den hade egentligen varit ett ganska självklart val för mig när jag flyttat hit (hellre än att åka till Pojo) eftersom jag bor nästan granne med garnisonen (men jag kanske inte hade fått vara med som svensk medborgare?). Om det inte vore för att musikkåren ifråga varken syns eller hörs! Det finns ingen information om dem på internet, har de spelningar annonseras dessa inte ut någonstans där man ser det, och om man faktiskt skulle få reda på att de har en spelning så upptäcker man det alltid i efterhand när det är försent. Så jag har aldrig hört dem på de två år jag bott här, och det borde liksom knappt vara möjligt att helt missa en musikkår i en så liten håla som Ekenäs när man bor här och är blåsmusikintresserad. Är musikkårens aktiviteter hemligstämplade av försvaret, eller? 
 
Jag slutade så småningom att leta efter dem, helt enkelt för att det inte verkar särskilt intressant att spela i en musikkår som inte verkar ha några spelningar...men nu har de alltså en, och jag får en chans att se och höra vad de är för några eftersom jag ska spela förstatrumpet med dem. Jag undrar dock om det betyder att de inte har några egna trumpetare alls eftersom de lånat in båda trumpetarna som behövs för mässan från Pojo blås? 
 
Jaja, i vilket fall måste jag fundera på hur jag bäst ska få ihop logistiken för detta också eftersom jag rider på lördagar - frågan är om jag hinner hem och duscha och byta om emellan, eller om det blir ett ombyte på rastplatsen/vägkrogen i Karis på väg till Pojo? Jag hoppas ju på det förra, för påbjuden klädsel är mörk kostym och man kan tycka att det borde vara ett minimikrav då att inte komma dit och lukta häst...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0