Vårkryp

Efter att ha sett vårens första spindlar och fjärilar efter ridningen i lördags begav jag mig ut för att hitta fler vårkryp på eftermiddagen, så här kommer lite bilder. Det har ju varit dåligt med bildinlägg med kryp på bloggen, inte bara för att det varit en lång vinter men också för att förra sommaren var så dålig ur krypsynpunkt. Så det är bara att hoppas på att den här blir bättre!
 
Jag valde att besöka en kraftledningsgata som jag gillar: En bred, öppen sådan med spridda enar. Den här platsen har figurerat förut på bloggen, och den är ett utmärkt ställe att leta spindlar på så här på våren eftersom den erbjuder en backe i rakt söderläge. Perfekt ställe för nyvakna vargspindlar att springa och jaga efter vårens första insekter. Det första jag fick se när jag kom hit var dock en fjäril - de två första för året var ju citronfjärilshannar, men den tredje blev en sorgmantel. Tyvärr var den för långt borta för att jag skulle få en bild, och flög när jag kom närmare.
 
Men som ni ser är det fortfarande en del snö kvar, även på så här soliga öppna platser...
 
 
 
Årets första spindel blev ju en Alopecosa i år, och årets andra blev en rovspindel (eller presentspindel som den numera ska kallas - den har bytt svenskt namn, men det gamla är i det här fallet så väletablerat att det känns konstigt att kallad en något annat). Det var massor av ännu inte adulta rovspindelhannar ute i kraftledningsgatan.
 
Välkamouflerad Pisaura mirabilis i fjorårsgräset.
 
 
 
Året tredje och fjärde spindlar blev dock vargspindlar i släktet Pardosa - är det en slags spindlar man VET att man får se om man ger sig ut och letar spindlar de första soliga vårdagarna så är det PardosaP. lugubris (eller något väldigt närbesläktat, det var subadulta hannar) var ute men jag fick inte fick någon skarp bild på dem, och sen hittade jag även en snygg Acantholycosa.
 
Acantholycosa lignaria.
 
 
 
De har bokstavligen ögon i nacken, vargspindlarna!
 
 
 
Andra aktiva jägare som man ofta ser om våren är snabblöparspindlar - dock är de ofta svåra att bestämma exakt till art bara på allmänt utseende, och i det här fallet är det bara en liten liten unge.
 
 
 
Kanske jagar den små hoppstjärtar, för sådana fanns det också ute. Bilden är inget vidare, men det beror på att de här är så små så små så små!
 
 
 
Spindlarna är inte de enda rovdjuren som är ute - här en rovskinnbagge. Önskar att den här bilden blivit skarpare!
 
 
 
Nätvävare var det mer ont om, men ett par stycken blev det. Här en liten liten Araneus sturmi (som är en liten art - jag vet inte om den här är helt fullvuxen men den kan absolut vara det) i en en (jämför storleken med enbarren...och spindeln sitter ytterst på ett skott så de här barren är långtifrån fullstora).   
 
 
 
 Spindeln fick hamna i en burk för en bättre bild, just den här var visserligen lite tråkig i färgerna men den här arten kan annars vara väldigt vacker med kontrastrik teckning och starka färger. Men som så många spindlar i familjen Araneidae är den ganska variabel. 
 
 
 
En annan nätvävare som var ute var en mattvävare. Jag vet faktiskt inte vilken - det finns ett gäng arter med den här typen av svartvit teckning. En vanlig art man ser ofta är Linyphia triangularis, men det är helt fel på tid på året för adulta L. triangularishannar och det här är en adult eller nästan adult hanne. Så jag gissar på något annat i samma familj. En Neriene kanske (bara en gissning)?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Ja nu börjar en väldigt spännande tid. Jag såg ju också några citronfjärilar för några dagar sedan - och lade märke till, att de verkade vara ovanligt starkfärgade i gult i år. Kan detta vara en riktig iakttagelse?

2013-04-24 @ 08:20:46
Postat av: Kajsa

Njae, det tror jag nog inte. Men du kanske är van att se fler honor - de är mycket svagare i färgen?

2013-04-24 @ 22:25:15
Postat av: Per

Ja så kan det förstås vara.

2013-04-25 @ 08:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0