Statusuppdatering

Det är mycket som händer nu...för tillfället ser tillvaron ut så här:
 
Vädret: Fint och soligt sommarväder även om det definitivt börjar bli kyligt om kvällarna. Men dagtid är det fortfarande shorts och sandaler som gäller! Vattnet i Dragsviksfjärden är varmt, men tyvärr med för mycket blågrönalger för att vara riiktigt badbart.
 
Balkongodlingarna: De svarta cocktailtomaterna mognar den ena efter den andra, de gula cocktailtomaterna ligger lite efter, chilisarna och gurkorna är på g men är fortfarande små. Gott om örtkryddor. Den svarta cocktailtomatplantan är stor som tre normala tomatplantor och får tillsammans med de övriga växterna där den bortre änden av balkongen att se ut som en djungel.
 
Spindlarna: Mår bra och har varit ovanligt mycket framme den här sommaren, även de som vanligtvis är gömda nästan jämt.
 
Ridningen: Går sådär med avseende på prestation, men är roligt. På sista tiden har jag mest ridit Pisang, som är lydigare och väldigt trevlig men betydligt trögare än Daisi vilket jag inte riktigt trivs med. Jag står hellre ut med Daisis ofog, som jag ser som en utmaning för om jag är tillräckligt bestämd och tydlig och håller henne sysselsatt går det bra, men är jag det minsta otydlig med vad jag vill, inte tillräckligt bestämd, eller om hon blir uttråkad så hittar hon på bus direkt och hon testar gränser hela tiden... 
 
Orkestern: Måstemåstemåste öva på solot i In the mood! Måste! Det är inte ett solo man får sabba, alla känner igen det och vet hur det ska låta! I värsta fall kan jag möjligen komma undan med att spela fel om jag kan göra det så att det låter som om jag menade det som en improvisation (men jazzimprovisationer är VERKLIGEN inte min grej).
 
Laban: Krånglade nyligen med att starta (motorn går igång och dör sedan direkt, innan man hunnit börja köra), och eftersom Laban ska köra ända till Åbo nästa vecka, åka färja till Stockholm och sedan besiktigas där så vågar jag inte låta detta gå okontrollerat även om Laban snällt startat de senaste dagarna. Så Laban är på verkstaden för tillfället, vilket är mycket dålig tajming.
 
Jobb: Så mycket att göra, så lite tid...nästa vecka åker jag till stockholm för konferens (och för bilbesiktning och spindelfilmande) så tills dess ligger fokus främst på att sammanställa resultat och göra en powerpointpresentation att visa på konferensen. Är trött på powerpoint och önskar att jag kunde hitta på ett lite roligare sätt att presentera, t.ex. en film med livekommentering? Men jag har ingen film och absolut inte tid att åstadkomma något sådant. Ska när jag är i Stockholm också göra några spindelfilmer till för Naturhistoriska (se tidigare inlägg om den första av dessa) om allt går som det ska, och skulle vilja leta upp några spindlar i förväg för att säkert ha något att filma men har dåligt med tid och det går ju inte direkt snabbare utan bil. Skulle behöva klämma in en Hangöprovtagning till och hade velat fotografera Arctosor där innan vargspindelsäsongen är över, men det går inte heller utan bil.
 
Spindelbestämning: Jag får som vanligt spindelfrågor härifrån och därifrån. Den här tiden på året handlar de ofta om stora hjulspindlar som korsspindel, kvadratspindel och marmorspindel, men jag har också fått flera frågor av typen där folk tror sig ha hittat något farligt och är oroliga. Svarta änkor, luffarspindlar, alternativt något utländskt som följt med hem från semestern och som kanske kan vara farligt...som det naturligtvis inte var frågan om i något av fallen. Jag har aldrig fått frågor om något förmodat farligt som faktiskt visat sig vara det frågeställaren oroar sig för. De svarta änkorna är alltid fettspindlar, luffarspindlarna är alltid husspindlar, och spindlarna som folk misstänker har följt med hem utifrån är nästan alltid vanliga svenska spindlar. I de mycket få fall spindeln faktiskt inte är svensk har det ändå alltid rört sig om något helt ofarligt.
 
Jobbsök: EU-projektet jag jobbar i tar ju slut vid årsskiftet, och därmed min postdoctjänst här i Finland. Sen vet jag inte vad jag gör. Har börjat leta jobb och väntar hittills på besked om ett jag sökt. Håll tummarna! Hårt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0