Julbröd till julfesten

Det är ju ganska sällan den här bloggen handlar om mat, men det händer vid sällsynta tillfällen och detta är ett av dem.
 
Igår hade vi julfest på jobbet, festen var ett knytkalas och jag hade åtagit mig att baka bröd. I ett svagt ögonblick lovade jag att göra vörtbröd eftersom någon tyckte att jag borde göra något svenskt. Det visade sig dock att det inte gick att uppbringa vört i Ekenäs, och för min egen del var det lika bra eftersom jag inte tycker om vörtbröd, och det är ju trist att baka bröd som man inte vill äta själv. Så jag letade runt bland diverse recept efter något annat lite juligare bröd, och hittade dels bröd i stil med vörtbröd där man använt julöl istället för vört, dels ett rödbetsbröd som såg väldigt trevligt ut.
 
Eftersom jag fortfarande inte gillar vörtbröd (jag tycker det är för sött och jag gillar inte russin i matbröd) så blev jag väldigt sugen på att prova rödbetsbrödet, men när jag var i affären och handlade ingredienser såg jag att de hade julöl där så då köpte jag det också och kombinerade sen glatt inspiration från båda typerna av bröd - det blev rödbetsbröd med julöl. Jag provade också (av tidsskäl) att kalljäsa brödet över natten istället för att använda varm degvätska, något jag aldrig gjort förr och jag var absolut smått nervös över hur det skulle gå. Men det fungerade!
 
Innan bakning såg bröden ut så här.
 
 
 
 
Mycket av den fantastiska färgen försvann tyvärr i bakningen, men slutresultatet blev ändå utmärkt. Ett mycket delikat matbröd med ljusröd skorpa och rödfläckigt innanmäte, och det blev väldigt populärt på julfesten. Jag kommer absolut att göra det här fler gånger.
 
Denna lilla skalk var allt som blev över. Notera att den röda färgen försvann helt inne i brödet (de röda fläckarna är de rivna rödbetorna) medan skorpan däremot har en tydligt rödaktig ton, intressant...
 
 
 
 
Även om brödet blev fantastiskt gott om jag får säga det själv så finns ändå visst utrymme för produktutveckling. Jag tyckte inte att man märkte av julölet i smaken, det smakade mest vanligt (men gott!) hembakt bröd. Men jag handlade julölet mer eller mindre på stundens ingivelse i matbutiken och de hade bara ljust sådant, jag tror att man bör använda mörkt julöl istället. Och gör man brödet andra tider på året så vill man förstås inte ha julöl i alls, och då är frågan om man ska nöja sig med vatten eller använda vanligt öl? Jag tyckte att det blev lite i saltaste laget, jag borde förstås ha minskat saltmängden när jag använde öl istället för vatten som degvätska, men det tänkte jag inte på. Det var absolut inte så salt att det störde, men liiite mindre salt hade varit bra. 
 
Det får bli ett nytt brödbak till jul kanske?
 
 
Vill någon annan testa detta delikata bröd så kommer receptet här, det blir två bröd av det:
 
10-15 g jäst (1/4 paket)
3 dl vatten, eller julöl
2 dl rivna rödbetor
3/4 dl olja
2 tsk salt (lite mycket om man använder julöl som degvätska, jag tror att 1,5 tsk är mer lagom).
9-10 dl vetemjöl
 
Rör ut jästen i kallt vatten (eller öl). Blanda i olja, salt och rödbetor. Blanda i mjölet och arbeta ihop degen. Låt jäsa över natten. Baka ut bröden, låt jäsa en halvtimme till, pensla med lite vatten och baka i 175 grader i ca 45 minuter. 
 
Vill man inte kalljäsa brödet så använder man ett halvt paket jäst (som man löser i fingervarm degvätska), jäser degen i en timme, bakar ut bröden och låter dem jäsa 45 minuter till innan man bakar. 

Kommentarer
Postat av: Per

Ser delikat ut - absolut värt att prova!

2013-12-07 @ 21:44:32
Postat av: Kajsa

Det var delikat! Tyvärr blev det ju bara en skalk över och nu finns inte tid att baka med allt flyttstök...

2013-12-08 @ 23:25:44
Postat av: Kajsa

testing testing...gick inte att kommentera innan, går det nu?

2013-12-10 @ 10:22:35
Postat av: Per

Jo det gick - men det vet du förmodligen redan vid det här laget (21:15)? :)

2013-12-10 @ 21:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0