Sista spelningen och ridturen i Finland

I går var jag på sista spelningen med min finska orkester innan jag flyttar härifrån, och idag var jag och red för sista gången. Tråkigt, särskilt att säga hejdå till både musiker, stallfolk och hästar, men som avslutning blev både konserten och dagens ridlektion bra! 
 
Igår firade Finland självständighetsdag och av den anledningen gjorde orkestern en konsert i Pojo (i vår replokal på biblioteket där. medverkade gjorde även garnisonsmusikkåren från Ekenäs, ni vet, de där som är så hemliga och varken syns eller hörs eller går att hitta på internet (varken orkestern eller evenemang de deltar i). Det här är andra gången jag alls sett dem under hela tiden jag bott här, första gången var i våras när musiker därifrån medverkade tillsammans med musiker från min orkester i ett framförande av Schuberts tyska mässa i Pojo kyrka. Men nu var det självständighetsdagen, där min orkester stod för den mer underhållningsbetonade delen av konserten och garnisonsmusikkåren stod för det mer traditionella delen av programmet. Vi spelade en del finsk lite nyare musik, Gabriellas sång, samt en sats ur Vaughn Williams engelska folksångsvit och det gick ganska bra. Garnisonsmusikkåren stod som sagt för det mer traditionella inslaget och spelade med en sångsolist som framförde ett antal finska sånger som jag antar var patriotiska och traditionsenliga i sammanhanget. Avslutningsvis sjöngs nationalsången av alla, så det blev min allra sista musikaliska insats i Finland - finska nationalsången, på både svenska och finska (som tur var fanns texten i programmet, jag kan den faktiskt hyfsat på svenska men förstås inte på finska).
 
 
I dag red jag i Rullarsböle för sista gången, precis som förra gången på Pisang och precis som förra gången gick det ovanligt bra!
 
Vägen till Rullarsböle ser för tillfället ut så här och det är ganska halt. Vägen har flera stycken skarpa S-kurvor (varav början av den första syns på bilden) så på vintern får man ta det försiktigt.
 
 
 
Lite trist att man slutar här nu när det faktiskt börjar funka så smått med ridningen. Vädret var kyligt med ett tunt snötäcke, och det gillar hästarna så de var pigga och glada och eftersom Pisang är lite trög så blir allt mycket lättare när vädret är bra och idag fick jag honom att gå fram riktigt bra.Vi gjorde mycket övningar i övningstrav och det går också mycket bättre, Pisang har ganska stötig trav och är jättesvår att sitta ner ordentligt i traven på jämfört med de andra hästarna jag ridit här och jag brukar tycka det är jättejobbigt, men den här och förra gången gick det bra. Troligen har det också mycket att göra med att jag får honom att gå fram bättre. Och för en gångs skull gick galoppen också bra till sist, jag har ju jättesvårt att hålla igång galoppen på Pisang, vi börjar galoppera men sen bryter han av till trav igen efter några steg så vi brukar ofta bara lyckas ta oss en halv långsida eller en halv volt sådär utan att det blir några travsteg emellan. Så var det idag också, men sista gången gick det bättre och vi galopperade hela banan runt nästan ett helt varv utan ett enda travsteg och det är väldigt bra för min del (tror att jag kommit på vad jag gör för fel)! Roligt som avslutning.
 
 
Har ingen bra bild på Pisang som inte redan varit på bloggen så ni får en på busen Liquer istället. Liquer gjorde ett glatt skutt med sin ryttare idag också men hon var bättre än jag på att sitta kvar.
 
 
 
Och en på stallkatterna Felix och Heinz (jag är inte säker på vilken som är vilken...) som myser i sadelkammaren.
 
 
 
   
 

Kommentarer
Postat av: Per

Vi har också varit på konsert (traditionsenligt); dock inte som musikanter. Jag kan berätta, att Bleckhornen efter ett par magra år nu uppnått full fjång igen - riktigt proffsiga musiker och bra musikval! Även baletten gjorde väldigt bra ifrån sig, men de brukar ju alltid hålla hög klass.

2013-12-07 @ 21:55:15
Postat av: Kajsa

Roligt att höra att det börjar gå bättre för dem igen! Själv är jag smått nervös för att komma tillbaka till mer krävande orkestrar efter att ha latat mig här i Finland i ett par år...

2013-12-08 @ 22:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0