Hästlördag

Lördag är ju riddag som ni som läser den här bloggen vet, förutsatt att bilen lyckas ta mig dit. Och det var även denna gång ett kapitel för sig (mer om det i slutet av inlägget).
 
Denna lördag hamnade jag på krutgumman Daisis rygg, vilket var ett tag sen nu. Och att hamna på Daisis rygg var i sig inte det lättaste, för hon hade stått inne hela morgonen ("Herregud! Ska man behöva stanna i stallet ända till elva!") och var väldigt pigg. Så det där med att stå still mitt på ridbanan medan ryttaren försöker spänna sadelgjord, fixa stigläder och till sist sitta upp, det var ju inte det lättaste och Daisi försökte ge sig iväg utan mig flera gånger ("Jamen är du inte KLAR snart! Ska man behöva vänta på dig hela dan!"). När jag äntligen lyckats få allt i ordning var det uppsittning i farten som gällde, för Daisi började gå så fort jag satt foten i stigbygeln och stigläderna fick jag justera under färd (men det är jag vid det här laget van vid vad gäller Daisi...). 
 
Och om ni undrar så ja, Daisi delger en frikostigt sina åsikter genom löpande kommentarer under lektionen. Hon är mycket tydlig med vad hon tycker om allting. Framför allt tycker hon att det ska hända något precis hela tiden för annars är det tråkigt, och det ska inte gå för sakta ("och har hon verkligen aldrig något godis i byxfickorna? Bäst att kolla igen.") 
 
Sen hade vi som vanligt lite diskussioner om vem det är som bestämmer, men efter en halt som Daisi til att börja med inlade bestämt veto mot ("Stanna redan? Nä minsann, vi har ju precis startat!"), och en liten dragkamp innanför spåret om vilket håll vi skulle gå åt ("Vaddå "på spåret"? Säger vem? Det är faktiskt ingen järnväg det här. Vi kan precis lika gärna gå hitåt. Eller hitåt."), och ett par försök att trava när jag bara ville att vi skulle skritta lite raskare ("Jamen kom igen nu då, vi har faktiskt skrittat tillräckligt nu!"), så kom vi faktiskt överrens om att det är jag och inte Daisi som bestämmer (fast ämnet är inte helt slutdiskuterat). Men det är hårt att behöva hålla sig i skinnet och ta det lugnt när man har spring i benen, även för en gammal tant som den här. En övning i att flytta hästen i sidled med skänkeln gick inget vidare eftersom Daisi hade en helt egen tolkning av sidförande skänkel och tyckte att det borde betyda "kom fram i trav" och inte "flytta dig åt sidan (i samma tempo)". Hon var mycket uppmärksam på alla kommandon som betyder snabbare fart och gjorde fria tolkningar av alla hjälper som möjligtvis kanske med lite god vilja skulle kunna betyda snabbare fart. De som betyder att det ska gå långsammare var hon trögare att lyda och gjorde det ofta bara under protest. Och det där med galopp ska vi inte tala om - jag hann aldrig göra en enda galoppfattning på Daisi idag, för varje gång räckte det med att jag bara tillät henne att springa - jag behövde aldrig faktiskt ge kommandot att galoppera, för vid det laget var hon redan iväg (Yeessss, hej hoppsan i galoppsan! Kolla, jag hinner ikapp Pisang jättelätt!"). Man behöver åtminstone inte jobba för att hästen ska gå fram ordentligt i alla fall...
 
 
En vinterpälslurvig Daisi (som fyller 25 i år!) hänger läpp i hagen (bokstavligen). Hon hade allt gärna velat springa lite fortare och lite mer på dagens lektion.
 
 
 
Stallets bjässe Helbek räcker tunga.
.
 
 
Och hur var det med Laban då? Jo, efter att ha skött sig i över en vecka så vägrade Laban att starta igen! Samma fel som tidigare i höstas, när det inte händer något alls när man vrider på nyckeln annt än att lamporna lyser. Då ringade jag efter vad jag trodde in det till att något är galet med antingen startmotorn eller startkontakten, och lät verkstaden byta den senare för att det var billigast och för att genom uteslutningsmetoden lunna avgöra vart felet låg. Men tyvärr hade jag knackat lite på startmotorn också innan jag tog bilen till verkstaden i mina försök att få igång den, och därför visste jag ju egentligen aldrig vad det egentligen var fel på - om det var knackandet eller bytet av startkontakten som gjorde susen. Men efter det har det inte hänt, så då tänkte jag att det var väl startkontakten ändå. Tills nu. Så den här gången knackade jag genast på startmotorn varpå Laban snällt gick igång direkt, så nu antar jag att jag faktiskt vet var felet ligger. Det får bli ett nytt verkstadsbesök igen snart med fokus på startmotorn. Men jag kom ju hem den här gången i alla fall!
 
 
 
Finsk vinterväg (Hangövägen). Vägen bilden är tagen från är den som går till stallet, en liten slingrig landsväg där man får köra väldigt försiktigt så här års. Notera även det finska fenomenet att vägskyltarna ska ha både de finska och svenska namnen på alla orter (och alla orter måste ha både ett finskt och ett svenskt namn).
 

Kommentarer
Postat av: Per

Där ser man; det gamla radioreparatörstricket funkar på bilar också - inte illa!

2013-02-02 @ 19:25:59
Postat av: Kajsa

Jajamänn, våld löser många problem. Gäller bara att veta vad man ska slå på.

2013-02-02 @ 21:54:13
URL: http://krydolph.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Och nu är Laban på verkstan igen, för att få en ny startmotor.

2013-02-06 @ 18:55:23
URL: http://krydolph.blogg.se/
Postat av: Per

Så bra! Och när du sedan får ut Laban pigg och kry igen, kanske du skall överväga att under fortsatt färd ha med den trasiga startmotorn i kofferten. Det finns ju uppenbarligen en viss risk att råka ut för en kass startmotor i en bil, men sannolikheten för att samtidigt i samma bil ha två havererade startmotorer måste ju vara obefintligt låg? :)

2013-02-07 @ 12:41:02
Postat av: Kajsa

Det var ju ett bra förslag! Där ser man, lite statistik löser alla problem!

Fast tyvärr tänkte jag förstås inte på detta när jag hämtade Laban så jag bad inte att få med mig den havererade startmotorn hem från verkstan. Å andra sidan hade jag vid det här laget haft bilen ganska full av trasiga bildelar om jag skulle sätta detta i system - och då skulle ju varken gummistövlar, ridgrejer eller orkesterkollegans tenorsax få plats, så det kanske är lika bra att jag inte fick med mig den trasiga startmotorn. Eller det trasiga avgasröret för den delen.

2013-02-17 @ 22:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0