Hangöprojektet

I morgon startar jag mina provtagningar i Hangö, om inte vädret skulle sätta käppar i hjulet. Och jag måste återigen påtala hur tacksam jag är finska Forststyrelsen (se tidigare inlägg), som på knackig svenska hanterade ärendet på ett mycket föredömligt sätt när kommunen satte käppar i hjulet. På det hela taget har Hangöprojektet hittills gett exempel på myndighetsutövande när det är både som allra sämst (kommunen) och som allra bäst (Forststyrelsen).
 
Kommentarer om några av stränderna jag vill ta prover på, utdrag ur mail från Forststyrelsens handläggare. Underbart stor hjälp!:
 
 
 èPrivat naturskyddsområde, men på statens mark. NTM-centralen borde enligt regler ger dig tillstånd. Men när de bara överförde saken till oss, jag föreslår att vi gör det så att Forststyrelsen som markägare beviljar er tillstånd. Det finns bifogat här."
 
 
 
èOm ni har redan kontaktat Hangö miljöenheten utan att få någon svar, så föreslår jag att bara går och gör provtagningar på grund av allemansrätten.
 
 
 
èFastigheten xx. Markägarna a, b och c. Adressen till a är: (adress). Området tillhör Natura 2000, men har inte grundats till något skyddsområde. Det ser så ut att a bor ganska nära stranden: (länk till karta). Ni kan försöka kontakta a, eller ni kan gå och göra provtagningar på grund av allemansrätten.
 
 
 
 èNTM-centralen borde egentligen ge er tillstånd, men när de inte verkar vara intresserade, tycker jag att ni kan gå och göra provtagningar på grund av allemansrätten, ni har ju informerat NTM-centralen. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0