Midsommarhälsning från skärgården!

 
Varje midsommar jag firar i skärgården så tänker jag att: Det är HÄR svensk midsommar verkligen ska firas (eller finsk...) för att verkligen vara så där typiskt svenskt midsomrig. I Skåne där jag firat de flesta av mitt livs midsomrar är ju så mycket i naturen redan utblommat till midsommarafton, men här lite längre norrut står naturen verkligen i sin allra fullaste prakt just precis nu. Och så lite hav och sol på det...
 
 
 
 
Så glad midsommar på er från Ekenäs skärgård! Förra året bjöd bloggen på blombilder på tema kulturmarker (gullviva, mandelblom, kattfot...), denna gång blir det skärgårdsstrandtema istället. Sju sorters blommor som hittas på skärgårdsstränder!  
 
 
Nyponros (och ja, detta är nypon. Inte vresros eller så).
 
 
 
Marviol (som även är den växt som ses i stora gröna sjok på stranden framför båten i bilden ovan).
 
 
 
Kustbaldersbrå
 
 
 
Strandvial
 
 
 
 
 
Gräslök
 
 
 
Styvmorsviol
 
 
 
Strandråg. Och ja, den blommar faktiskt även om det inte direkt syns på bilden. Men den var helt enkelt finare så här på lite avstånd med havet i bakgrunden än inzoomad...
 
 
Och så får ni en liten barrskogsbonus: ögonpyrola. Som egentligen inte är en strandväxt, men den växer i massor i sandskogen precis ovanför stranden där jag var idag, och den är så fin att den fick vara med ändå.
 
 
 

Glad midsommar på er!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Ja det var fina naturbilder - Glad Midsommar själv! Baldersbrå har du med, men hur vanlig är blåklint och vallmo vid midsommartid (på åkrar, dikeskanter osv) i Finland?

2013-06-21 @ 16:06:45
Postat av: Kajsa

Inte så vanliga här - dels är det ju Finland så det är inte lika mycket åkermark, dessutom kommer de lite efter midsommar här. Prästkragarna blommar däremot i dikena.

2013-06-21 @ 16:59:05
Postat av: Kajsa

Nu, en vecka efter midsommar, har jag sett blåklint i åkrarna utanför Ekenäs.

2013-06-28 @ 22:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0