Blogga-jobba?

Ok, jag var ju faktiskt lite flitigare med bloggandet där ett tag, men nu har jag haft uppehåll i två dar. Duger ju inte! Men jag har inget att blogga om - normalt är det orkesterrep på söndagarna men istället jobbade jag. Idag har jag jobbat. Och det vill jag ju inte blogga om. Men ok då, för en gångs skull kanske jag ska ta och blogga lite om jobbet - normalt gör jag ju bara det när det handlar om fältjobb, inte kontorsjobb.
 
Och det är kontorsjobb som gäller nu. Och mycket jobb! Och inte blir det bättre av att jag rymde till Åbo för att gå på arachnologiska föredrag och umgås med den finska spindeleliten i fredags (men jag kompenserade det med att jobba i går, fast det hade jag säkert gjort även om jag inte åkt till Åbo). Men nu blev det väldigt bråttom med att sammanställa massa resultat till mina svenska kolleger inom projektet så det jobbar jag väldigt intensivt med just nu.
 
Samtidigt börjar studenter från kursen i bevarandebiologi vid Åbo Akademi som jag ska undervisa på snart (dvs kursen har alltså inte ens börjat än) kontakta mig för att de ska skriva uppsatser på kursen och de vill vara ute i god tid för att boka upp de intressantaste uppsatsämnena (som naturligtvis är mina uppsatsämnen). Och då vill de också ha litteraturtips så att de kan börja läsa på i god tid - hjälp, de kommer att vara så pålästa när jag så småningom ska hålla föreläsning att de kommer att kunna hålla den där föreläsningen själva! Så jag måste dels komma på några bra litteraturtips åt dem, dels förbereda en helt briljant föreläsning så att de inte blir rent besvikna. Som tur är hade jag den där föreläsningen förra året också (och även då var mina uppsatsämnen populärast), så jag behöver åtminstone inte göra den helt från början men det finns absolut utrymme för förbättringar. Och samtidigt är jag ju glad att mitt ämne är populärt! Men att studenterna redan innan kursen börjat bedömer mitt ämne som så intressant gör ju att jag har lite förväntningar på mig att leverera en intressant föreläsning...
 
Sen utöver detta har jag den där jobbansökan till University of California som nämnts tidigare på bloggen, den ska vara inne på onsdag (med hänsyn taget till amerikansk tid...) så den måste jag göra klar till dess. Den är nästan klar, men jag jagar fortfarande rekommendationsbrev från folk som kanske eventuellt skulle kunna tänka sig att rekommendera mig för ett jobb. Jaja, något ska det väl bli av det och jag tar inte för seriöst på den eftersom jag är väldigt osäker till om jag alls vill ha jobbet ifråga. För övrigt förstår jag inte hela grejen med rekommendationsbrev. Om man har folk som kan tänka sig att rekommendera en så kan man väl lika gärna bara ha dem som referenser istället för att tvinga dem att skriva brev? På något vis så konkurrerar man ju då om jobbet inte bara med sina egna meriter och sin egen skrivförmåga utan även med hur välformulerade ens rekommendationsbrev är? Känns liksom lite gammalmodigt med sådana. Suck... 
 
Så det är vad jag gör just nu. Och i samma veva diskuteras i media och på facebook det faktum att det är svårare för kvinnliga forskare (ansökningar under kvinnligt namn) att få forskningsanslag än det är för män. Bedrövligt: http://www.dn.se/ekonomi/darfor-gar-mer-forskningspengar-till-man/
 
Usch vilket negativt inlägg detta blev insåg jag. Jag gillar ju inte sådana, varken att läsa eller att skriva! Fast sådant som det sista här är väl värt att påtala tycker jag. Och jobbet är ju inte negativt, bara väldigt mycket som måste göras på kort tid.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0