Spindlarspindlarspindlar!

Halloween fick verkligen spindeltema det här året - fast på det bra sättet, dvs vetenskapligt spindeltema. I går var jag på ett föredrag med en av de stora sanna spindelentusiasterna och forskarna här i Finland, som pratade om spindlar i Hangö på ett möte med Föreningen Raseborgs natur och miljö (typ lokal naturskyddsförening). Jag är inte medlem, men gick dit ändå eftersom ämnet intresserade mig mycket efter de provtagningar jag gjorde i Hangö i somras. Och när jag kom dit visade det sig föreläsaren och en till i föreningen liksom hade anat och trott att jag skulle komma, fast de såvitt jag vet inte visste. För jag blev tipsad bara någon dag innan om föredraget av en på jobbet som inte var där...märkligt. Men föredraget var intressant, och avslutades mycket märkligt med att någon hittade en spindel på golvet som visade sig inte vara rapporterad från Ekenästrakten innan och väldigt nyligen upptäckt i Finland - brospindel, Larinioides sclopetarius. Jag har sett den arten upprepade gånger sen jag flyttade till Finland både i Ekenäs och andra ställen i skärgården (som den inte är rapporterad från), men eftersom den är en supervanlig skärgårdsart i Sverige har jag överhuvudtaget inte tänkt på att det skulle finnas minsta möjlighet att den inte skulle finnas i Finland i samma miljöer, så jag har inte rapporterat den och knappt tänkt på att jag sett den ens. Det är inte en art jag reagerar över, den är så vanlig...men inte här. Så nu måste jag leta fram de där bilderna jag har på en sådan på en vägfärja ute i skärgården och rapportera in den som ny lokal.
 
 
Brospindel. Bild tagen på vägfärja i Iniötrakten - ny lokal för Finland (inte bara färjan utan Iniö alltså). 
 
 
 
 
Och i dag har jag varit på arachnologiskt möte med blandade spindeldjursforskare i Åbo. Det var intressant, med flera intressanta föredrag, fast mest intressant var att bara få träffa och prata spindlar med spindelfolket (några hade jag träffat innan dock) och att konstatera att det faktiskt finns många nog som sysslar med spindeldjur här i sydligaste Finland för att man ska kunna arrangera ett sånt här möte! Det blev föredrag hela eftermiddan och sen eftersnack på en närbelägen pub. Tyvärr gick jag lite tidigare än jag egentligen velat, för det är tågstrejk här i Finland just nu så vartannat tåg mellan Åbo och Helsingfors är inställt, vilket innebar att tågen bara gick varannan timme istället för varje timme som de normalt gör, och sen tar det ändå en och en halv timme hem sådär innan man är hemma.
 
Men mycket spindelvetenskap på kort tid blev det, och det var väldigt roligt! Jag har ju aldrig varit bortskämd med att få träffa och umgås med andra spindelforskare annat än vid ganska sällsynta tillfällen, så jag tar alla chanser.   
 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0