Blogg.se...

Jag är i många sammanhang lite konservativ och ogillar när saker plötsligt ändras, i synnerhet sådant som fungerade bra som det var. Jag kan absolut acceptera förändringar som uppenbart är till det bättre, men de måste verkligen vara märkbart till det bättre i så fall och de får absolut inte vara till det sämre i något avseende. Ett ypperligt exempel är sådant som uppdateringar av systemen för hemsidor och bloggar. Mitt webhotell där jag har min hemsida ändrade för en tid sen sitt system för att bygga hemsidor, och det nya systemet går inte att använda för hemsidor byggda i det gamla. Än så länge finns det gamla också kvar men vem vet hur länge det varar? Det här problemet hade jag förstås kunnat undvika helt och hållet om jag gjort min hemsida från grunden själv och bara publicerat den på webhotellet istället för att använda deras mallar och verktyg, men jag var helt enkelt för lat...
 
Här på bloggen har blogg.se uppdaterat inloggningen, och nu kommer det inte längre ihåg ens inloggningsuppgifter vilket det gjort tidigare. Tidigare räckte det att man skrev första bokstaven i sitt inloggningsnamn så kom den ihåg resten, nu måste man skriva in alltihop (och jag har förstås ett långt krångligt användarnamn och ett långt krångligt lösenord) varje gång vilket är högst irriterande. Jag förstår ju att det finns säkerhetsskäl bakom, men här tycker jag nog att man får låta sina bloggare ta lite eget ansvar: Om jag verkligen var orolig för att någon skulle hacka min dator för att sedan hacka min blogg hade jag inte valt att låta datorn komma ihåg lösenordet till bloggen. Men om någon nu verkligen verkligen vill hacka min blogg så tror jag nog att man kan lyckas med det ändå - lösenordsskydd är i många avseenden lite som ett cykellås. De gör det sällan omöjligt att stjäla cykeln, bara  svårare och förhoppningsvis så mycket svårare att det inte känns lönt att göra det. Hur dyrt och komplicerat lås man har måste ställas i proportion till cykelns värde och risken för stöld. Jag tror nu att min blogg är ganska ointressant att hacka och nöjer mig absolut med något motsvarande lägstanivån för ett godkänt cykellås vad gäller säkerhet.  
 

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Ha! Nu när jag bloggade om det här kan jag plötsligt återigen snabbloggain på bloggen, sidan kommer ihåg mina inloggningsuppgifter. Skönt.

2013-10-26 @ 20:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0