Fin finsk höst

Efter en tid med övervägande grått och trist väder har det nu blivit soligare och kallare igen. Klarblå himmel, gula och röda höstlöv, samt en del grön vegetation kvar - det är väldigt färgglatt ute! Idag har jag ägnat mig dels åt ridning, dels åt fotografering.
 
Ridningen gick mindre bra den här gången men det är ju roligt ändå, särskilt när vädret är så fint! I dag fick jag stifta min första bekantskap med Haigu, en privatägd häst i stallet som alltså inte är en ridskolehäst och mest rids av sin egen matte. Hans matte brukar vicka som ridlärare, och hon har flera gånger när jag kämpar med att få ibland lite lata Pisang att gå fram ordentligt hotat mig med att hon nån gång minsann ska sätta mig på Haigu så att jag "får känna på hur det är att rida en häst med lite motor". Så idag fick jag rida Haigu och ojojoj...kommunikationen mellan oss funkade verkligen inte, och det är förstås mitt fel som inte kan ge hjälper som hästen förstår, även om Haigu inte direkt hjälpte till heller utan snarare utnyttjade tillfället! Men när vi fick upp tempot lite ibland (inte lätt...Haigu är också lat och utnyttjade tillfället med en mindre van ryttare), men när man väl fick honom att gå framåt (kortare stunder...) var det roligt, för Haigu är en stor och stöddig torihäst och hade (trots att han egentligen inte är så mycket högre än Pisang) ett väldigt stort steg - traven gick med långa höga kliv, och även galoppen den lilla stund vi faktiskt fick till en sådan.   
 
Bilden nedan är från ungefär den här tiden på året förra året. I år är det inte alls lika lerigt utan torrt och fint både i hagarna och på ridbanan, och än så länge är det mer löv kvar på träden. 
 
 
 
 
Eftermiddagen ägnade jag åt en fotografisk expedition till Skåldö för att få lite fina höstiga skärgårdsbilder till en broschyr vi gör inom EU-projektet. Det är som sagt väldigt fint ute nu med klart väder och fina höstfärger, och  skärgårdsbönderna har fortfarande korna ute (Skåldö har fantastiskt fina betade strandängar, och det är ju roligare att ha bilder på dem där betesdjuren är med - men tyvärr var de långt borta från kameran, med en åker emellan så jag kom inte närmare).
 
 
 
 
 
På kvällen blev det sen en sån där fantastisk skärgårdssolnedgång som får allting att se ut att glöda - mycket spektakulärt när det är så mycket gula och röda färger ute som nu, och tyvärr ganska omöjligt att fånga på bild (i alla fall av mig). Men första bilden nedanför visar väl en liten antydan kanske (träden är vanliga björkar med den där vanliga gula höstfärgen som björkar brukar ha - de ha alltså inte orangea löv). 
 
 
 
Hela bostadsområdet där jag bor är för övrigt väldigt gultonat nu - husen är ju gula så alla gula träd och buskar matchar fint, med några buskar med röda löv som kontrast. För övrigt brukar det också vara massa gula talgoxar i rönnen som skymtar i högerkanten (och förstås på min balkong, varifrån bilden är tagen).
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0