Lite höstbilder

Det är en fantastiskt fin höst här i Ekenäs, och allra finast är den nog i Ramsholmenområdet, naturreservatet som finns bara fem minuters promenad från Ekenäs centrum. Det är verkligen otroligt lyxigt att sån här natur så stadsnära! Reservatet utmärker sig genom att inte vara boreal barrskog vilket förstås annars absolut är vanligast här, utan en lövskog med fin lundflora. Det är gott om framför allt asp här, och även lönn och al, vilket innebär en helt otrolig färgprakt så här års! Jag tog med mig kameran dit igår kväll, så bloggen bjuder härmed på en kavalkad höstbilder.
 
 
Promenaden gick genom den delen av området som ligger på fastlandet ("Hagen"), och sen över gångbron över det smala sundet mellan fastlandet och Ramsholmen. 
 
 
 
 
 
De mindre stigarna i skogen är så täckta av löv att man vadar i dem.
 
 
 
Stigen ner till badstranden.
 
 
 
Badstranden ligger öde så här års...
 
 
 
"Nu sätter solen eld på liten ö" heter det i texten till visan "Kajsas udde". Det här är inte Kajsas udde eller ens en udde, men visst förstås man vad som åsyftas...
 
 
 
Från stranden går promenaden över den längre bron till Högholmen. Sen vände jag eftersom det började bli mörkt. Ramsholmen har ett elljusspår, men på Högholmen finns bara småstigar och tät skog. Normalt tillbringar jag annars mest tid därute när jag är här. Vassbältet här mellan Ramsholmen och Högholmen är annars ett bra ställe för att titta på spindlar (fast alla andra som är ute och promenerar i området tittar lite konstigt på en när man går omkring i vassen nedanför bron med en håv...).
 
 
 
 
 
 
Jag gick elljusspåret tillbaka, även om det var inte tänt än (det var dock mörkare än vad det ser ut på bilden, som är tagen med nattläget på kameran). Skogen på Ramsholmen är till stor del en pelarsal av gamla aspar, och mycket populär bland hackspettar. Som avhandlades här på bloggen i vintras håller bland annat vitryggig hackspett till här vintertid.
 
 
 
 
 
Tillbaka på fastlandet vid Ramsholmenbron.
 
 
 
 
 
 
 
Ön med skogen på som syns i vänsterkanten på andra sidan vassbältet är jag lite nyfiken på, men dit kommer man inte utan vadarstövlar (om det räcker? Men jag tror att man kan gå dit med sådana från Ramsholmen) och jag har aldrig orkat släpa med mig dem hit.
 
 
 
Så här nära Ekenäs centrum är naturreservatet.
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

Många fina bilder! Och fler sådana hade du ju i inslaget om finsk höst; jag lade särskilt märke till en detalj i bilden från Skåldö. Där fanns en röd "vagn" med dubbla hjulaxlar och en tömningsmekanism längst bak. Det liknade en typ av gödselspridare - eller bara en så kallad självavlastande vagn. Vad användes den till där ute i skärgården?

2013-10-16 @ 10:16:36
Postat av: Kajsa

Jag vet faktiskt inte, men gödselspridare är absolut möjligt.

2013-10-18 @ 17:49:29
Postat av: Elle

Wow vilka bilder!

2013-11-01 @ 16:40:08
Postat av: Kajsa

Elin: De kommer tyvärr inte riktigt till sin rätt i så här litet format. Fantastiskt att ha ett sånt här naturreservat i princip inne i stan (campingplatsen där ni bodde när ni var här ligger i kanten av området).

Nu har det blåst en del här, så nu är de flesta träd mer eller mindre kala tyvärr. Men det var väldigt vackert så länge det varade...

2013-11-01 @ 21:16:07
Postat av: Kajsa

Vid den där lilla träbron över kanalen mellan fastlandet och Ramsholmen känns som ett typiskt ställe där farfar velat plocka fram paletten...

2013-11-01 @ 21:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0