Svammel.

Hm, den som mot förmodan läser den här bloggen (ni är faktiskt några stycken enligt statistiken) har kanske tyckt att den varit ganska tråkig på sistone (eller...ja, till och med tråkigare än vanligt alltså?) med få uppdateringar och inget särskilt spännande som händer. Tyvärr beror det på att det helt enkelt inte händer något spännande att blogga om här just nu (som om det nånsin gör det...). Och här känner jag mig tvungen att lägga in en brasklapp: Det betyder inte att det inte händer något alls här, tvärtom är jag jätteupptagen med diverse jobbrelaterade grejer (som jag inte känner för att blogga om) som jag ägnar mig åt inte bara på kontorstid utan även på kvällar och helger. För det är så man gör om man är forskare, och därför har man inte tid att varken blogga eller för den delen ägna sig åt saker som vore intressanta att blogga om. Vilket syns på besöksstatistiken, som stadigt går nedåt när det dröjer mellan inläggen.
 
Med det sagt så kan man lösa problemet med att man inte har något intressant att blogga om på flera sätt. Ett sätt är att gå ut och ägna sig åt något som är intressant nog att blogga om. Det bygger dock på att man har tid och engagemang att göra det, och för egen del så har jag dessutom vissa invändningar mot att ägna mig åt saker enbart i syfte att ha något att blogga om.
 
Ett annat sätt är att låta bli att blogga. Det är en teknik jag ägnar mig åt i viss utsträckning, vilket alla som läser den här bloggen någorlunda regelbundet förstås vet. Men jag försöker faktiskt att inte låta det gå för länge - jag bloggar absolut inte varje dag men försöker göra det åtminstone någon gång i veckan. För en blogg där ingenting händer alls är ju verkligen ganska meningslös (misstolka inte detta som att det nu plötsligt skulle vara någon som helst mening med den här bloggen bara för att den faktiskt uppdateras någon gång i veckan!).
 
Ett tredje sätt är att helt enkelt hitta på något att blogga om. Det enklaste är att helt enkelt skriva om ett ämne som man tycker är intressant även om det inte direkt har någon koppling till det bloggen normalt handlar om. Detta kräver dock oftast viss research, och är därmed en dålig lösning om man inte har tid eller inte känner för att lägga ner det jobbet. Möjligtvis kan man plocka fram ett bloggämne som ligger nära till hands, passar bra på bloggen och som man har tillräcklig koll på för att inte behöva göra för mycket research, men som inte har någon egentlig anknytning till vad som händer här och nu - det hade kunnat skrivas om precis när som helst. Spindelbiblioteket-inläggen här på bloggen är ett utmärkt exempel på det. Eller så hittar man på något helt fiktivt. Detta kräver dock en författarmässig kreativitet och engagemang som jag inte har (om jag hade det skulle jag nog kanske hellre skriva böcker) - en viktig förutsättning för denna bloggs fortlevnad har alltid varit att den inte får kräva för mycket, jag skriver så pass mycket i jobbet att om jag skulle behöva ställa krav på mig (även om det är andra krav än de man har i vetenskapliga sammanhang) vad gäller kreativitet och kvalitet för bloggens innehåll skulle den nog snart vara utrotningshotad tror jag. Så det som finns här tenderar att vara ganska verklighetsförankrat, på gott och ont. Och det är det ju som regel på bloggar - jag är själv dålig på att läsa bloggar så att jag inte sett det säger egentligen inget, men det vore ju lite intressant med en blogg som verkligen är helt påhittad? Ren fiktion i bloggform? Finns det?
 
Ett fjärde sätt är att göra som jag gjort nu - skriva om att jag inte har något att skriva om. Det är något som förekommit på bloggen förut och som jag varje gång tänker att jag inte ska göra igen. Men rätt som det är finner jag mig svamlande utan mål eller mening i alla fall!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0