uppdatering...

Ja det händer ju fortfarande inte mycket här på bloggen, och det beror på att jag hela tiden antingen inte har något att blogga om eller har för mycket att göra för att blogga. Förra veckan ägnade jag åt museum och konferens (se förra inlägget), sen har jag jobbat lite åt svensk dagfjärilsövervakning och ska i det syftet också på en konferens i London nästa vecka (Citizen Cyberscience Summit). 
 
Det är lite ironiskt att jag aldrig varit på ekologikonferenser så tätt som nu när jag är arbetslös...men det ska absolut bli trevligt att åka till London, även om det kom lite snabbt på så att jag inte fick till några bra flygtider när till rimligt pris när jag bokade utan kommer att få åka rysligt tidigt på morgonen och komma hem sent på natten. Och så kommer det säkert fortfarande att vara jätteregnigt och total översvämning i London. Men det ska bli roligt ändå!
 
I hemvärnsmusikkåren har jag plötsligt blivit förflyttad från trumpet till kornettsektionen, (trumpet och kornett betraktas i den här orkestern mer eller mindre som två separata sektioner). Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, jag gillar förvisso att spela kornett och i konsertmusiken är kornettstämmorna oftast mycket roligare att spela än trumpetstämmorna (mer att göra och svårare). I marschsammanhangen däremot är trumpetstämmorna roligare (mer signaler) än kornettstämmorna (som mest spelar melodi) och detta är ju nu en väldigt marschinriktad musikkår. Å andra sidan ägnar vi just för att det är en så marschinriktad musikkår mer reptid åt konsertmusik, för marscherna förväntas vi kunna spela utan lika mycket reptid. Det är också lättare att marschera med en kornett än en trumpet både fysiskt (kompaktare och kortare instrument att bära på) och spelmässigt (inte lika mycket signaler) tycker jag, vi har en hel del högvakter framöver och jag har svårt att tävla med yrkesmilitärmusikergrabbarna i att spela jättestarka smattersignaler. Jag har egentligen inte något emot att spela kornett, bortsett från det faktum att det innebär att jag därmed inte har någon orkester alls som jag spelar trumpet i - så jag är alltså för tillfället enbart kornettist.
 
På söndag har frälsningsarmébrassbandet jag vickar i konsert, känns lite läskigt eftersom det är premiär för mig på förstakornett i brassbandssammanhang! Men det ska bli roligt. Jag gillar i synnerhet brassbandsmarscherna/frälsningsarmémarscherna, som ofta är mycket mer ekvilibristiska än normala militärmarscher, ofta spelas ganska snabbt och är allmänt roliga att spela. Vi spelar t.ex. The Liberator (klicka på den för att lyssna, den finns en bit ner i listan i det blå fönstret):
 
http://www.regalzonophone.com/Player%20United%20Kingdom%20-%20BAB3507%20-%20Soldier%20Of%20Christ.htm
 
Senaste repet fick vi också plötsligt ut The Red Shield, som uppenbarligen är en marsch som varje frälsningsarmémusikant med självaktning kan mer eller mindre utantill (medan jag däremot naturligtvis aldrig sett eller hört den förr). Som tur är var den inte svårare än att jag kunde ta mig igenom den a vista med självaktningen i behåll...
 
http://www.regalzonophone.com/Player%20New%20Zealand%20-%20FSRS1296%20-%20Red%20Shield%20and%20other%20popular%20Salvation%20Army%20Marches.htm
 
En trevlig överraskning kom i brevlådan idag, en nydisputerad doktorand på Aronia har varit snäll och skickat mig sin avhandling om ejdrars personlighet. Har inte läst den än, men är väldigt road av hans val att istället för den traditionella dikten eller vetenskapliga citatet på första sidan citera en av sina undersökta ådor, nummer 44101: "gackgackgackgackgackgack...".
 
Det är väl ungefär vad son händer här. Hemma har jag fortfarande en del ouppackade lådor kvar, men förhoppningsvis ska det mesta vara undanstökat tills systrarna och systerdottern förhoppningsvis kommer och hälsar på i början av mars.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0