Tillbaka i storstan

Efter jul- och nyårsfirande i Skåne (jättetrevligt, tack alla!) är jag nu tillbaka i Stockholm. Lägenheten är full av flyttlådor och allt är kaos. Tillvaron präglas mest just nu av moment 22 - mycket av det jag packar upp behöver hitta en plats i lådor, skåp och hyllor, men möblerna är i många fall inte där de ska vara eftersom det är för mycket flyttlådor i vägen för att jag ska kunna möblera. Så jag packar upp massa saker som jag inte kan ställa undan eftersom möblerna inte är på plats (och de kan inte kan flyttas om jag packar dem fulla med saker), med resultatet att kaoset ökar istället för att minska...men det ska nog bli ordning så småningom.
 
Och inte blir det lättare för att lägenheten varit uthyrd möblerad, vilket innebär att det finns mycket köksutrustning och annat som jag kompletterade med för att den skulle vara fullt utrustad (för jag tog ju med det mesta av mina grejor till Finland) och nu inte behöver längre med mina egna grejor på plats. Dessutom har diverse hyresgäster lämnat saker efter sig, inklusive sådant som faktiskt fanns i lägenheten när de flyttade in, vilket innebär att jag inte bara har dubbelt utan tredubbelt av en del saker. VARFÖR skaffar man till exempel ett rivjärn när det redan finns ett i lägenheten? Och varför lämnar man kvar det när man flyttar? Men det mesta av grejorna är ju hela och fina, så det får nog bli en tur till Emmaus eller Myrorna för att bli av med det. Men tills dess ökar de entropin i lägenheten ytterligare. 
 
Sen har ju uthyrningen medfört visst slitage på lägenheten som måste eller åtminstone borde åtgärdas. Jag har märken på väggarna som jag skulle vilja måla över, och de mest nymålade av mina knallgula väggar skulle ändå behöva en strykning till - men jag har inte färg till det och det finns absolut inte plats att måla med alla dessa flyttlådor, samtidigt som det ju vore lämpligt att göra målandet innan möblerna är på plats. Men det är svårt att lösa det i en etta där det helt enkelt inte finns plats att flytta in allt i ett annat rum medan man målar. Ännu ett moment 22. Dessutom vill jag inte måla med spindlarna i samma rum, och det är bättre att måla på sommaren när det går att vädra ordentligt samtidigt utan att man fryser ihjäl. Får se om jag gitter ta tag i det då.
 
Något som måste fixas mer akut är att upphängningen till duschen gått sönder. Ska åka till Kungens kurva imorgon och fixa det tänkte jag, och även skaffa en ny golvlampa som ersättning för min gamla trasiga som varit på väg att ge upp ett bra tag och slutgiltigt gjorde det nu under flytten.
 
Egentligen skulle jag behöva en ny soffa också, men det har jag inte råd med. Den jag har är gammal och väääldigt sliten, och nu under uthyrningsperioden har det gått hål i ena sitsen och den andra är inte i mycket bättre skick - det enda som saknas är att en spiralfjäder skulle sticka upp ur hålet i sitsen också. Får hålla ögonen öppna efter en begagnad som är i bättre skick. Önskar att jag var kompetent att laga och klä om den, för det är en väldigt trevlig soffa annars.
 
Köksstolarna, som tillsammans med köksbordet blev kvar efter lägenhetens förra ägare, behöver också lagas. De har blivit otroligt rangliga sedan jag flyttade till Finland, och bordet är av den högre typen som man har stolar av barstolshöjd till vilket innebär att det inte bara går att slänga dem och köpa nya - man ser inte direkt sådana här stolar på t.ex. myrorna och nya har jag inte råd med. Och jag vill inte byta hela möblemanget heller, köket har inte jättemycket arbetsytor och det höga bordet fungerar mycket bättre i det syftet än ett vanligt, lägre köksbord. Förhoppningsvis räcker det att limma fast träpluggarna som håller ihop stolarna, så det ska jag försöka göra när jag hittar trälimmet som finns i en flyttlåda nånstans...
 
Och så är det garderoben, den eländiga garderoben! Min tio kvadratmeter mindre lägenhet i Finland hade MYCKET bättre förvaringsmöjligheter än den här, med rejäla garderober som rymde inte bara kläder utan även sänglinne, dukar, gardiner, tyg och garn, handdukar, skor och diverse annat. Garderoben här är rymmer knappt ens alla kläderna, den har bara en klädstång och inga hyllor vilket gör det besvärligt med alla kläder man inte hänger på galge (det mesta av mina), och den har skjutdörrar som är dåligt monterade och lätt hoppar ur spår. Garderoben var ett problem när jag flyttade hit 2009 och den är inte ett mindre problem nu. Jag försåg den med en trådback då, men fyra backar räcker inte långt och garderoben är också liite för grund för trådbacken så det är svårt att stänga dörren. Nu har jag en ny tanke om att placera en liten lagerhylla jag har på balkongen i garderoben, men den är mycket grundare än normala garderobshyllor så det kommer ändå att vara väldigt ont om plats, särskilt som man på det viset också tappar mycket av utrymmet på klädstången. Så mycket sådant som jag velat ha mer samlat (företrädesvis i garderoben) hamnar nu på diverse ställen spritt i lägenheten. Kökshanddukar och grytlappar i ett köksskåp, sänglinne och badhanddukar i förvaringslådor under sängen, jackor och en del annat som bara används en viss del av året i förrådet, och en del kläder i byrån i rummet som jag egentligen velat använda till andra saker än kläder, företrädesvis sådant som jag nu förvarar i lådor i bokhyllan (där jag istället velat ha böcker).    
 
Och sen är det akvariet. Jag har ett 260-liters akvarium som för närvarande står i förrådet. Jag hade gärna velat ha igång det, för det är trevligt med ett akvarium och jag har inte haft det igång sen jag bodde i Tensta. Men eftersom jag inte har nåt jobb och inte vet om jag måste flytta för att få ett så känns det som ett stort projekt att sätta igång storakvariet när jag inte vet om eller hur länge jag stannar här. Men akvariet måste i vilket fall ut ur förrådet och in i lägenheten eftersom förrådet inte är stort nog för både akvariet och sakerna jag haft med från Finland som hör hemma där (fältutrustning, cykel, bilgrejor med mera), och det hade inte skadat om all akvarieutrustning (i synnerhet akvarieinredningen, som består av stora mängder grus och sten) också kom ut därifrån. För tanken är att det inte ska vara så fullt i förrådet att man inte väldigt enkelt kan få ut cykeln när man behöver den. Och jag har hellre ett tomt akvarium i lägenheten än cykeln på balkongen, vilket är vad jag har nu (tillsammans med bilens sommardäck), och jag har också ett par flyttlådor med fältutrustning, bilgrejor och jul- och påskpynt som jag inte heller vill ha i lägenheten - och inget av det kommer in i förrådet innan akvariet är ute (för det fyller ungefär halva förrådet) och övriga saker därinne är omstuvade. Men i vilket fall krävs en del jobb innan det är aktuellt att sätta igång akvariet - bakgrunden är trasig (söndertuggad av terroristfiskar) och måste lagas, all inredning är urplockad, gruset måste tvättas och ytterfiltret måste göras rent och troligen fixas en del med. Och sen måste jag lösa var jag ska göra av ytterfiltret och pumpen jag brukar köra parallellt med det i så fall, det behövs någon hylla eller skåp för det och eventuellt en installering som innebär viss ljuddämpning eftersom jag sover i samma rum. Inget märkvärdigt, men som sagt, det är mycket jobb innan man kommer så långt att det alls är aktuellt att vattenfylla karet...och vid det laget kanske jag har fått jobb någon helt annanstans och måste lägga ner hela projektet. 
 
Och på tal om cykeln som står på balkongen så måste den också lagas - det är nåt galet med ventilen på bakdäcket. Det är i alla fall lättare att fixa medan den står på balkongen än i förrådet.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Puh! Låter fruktansvärt komplicerat det hela! Men lådorna verkar ändå bli färre så det går nog framåt ändå tycks det

2014-01-06 @ 19:23:21
Postat av: Kajsa

Det går framåt så sakta...problemet är att när man packar upp lådor minskar inte kaoset i lägenheten, det ökar eftersom delar av innehållet oftast inte kan ställas in nånstans.

2014-01-07 @ 17:04:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0