Balkongen, lägenheten med mera

I maj blev det olidligt att inte kunna använda balkongen, så nu har jag fixat så att man kan vara därute, även om nästan halva ytan fortfarande upptas att tomma flyttlådor...men det blev fint trots det. Bilens vinterdäck inhystes på däckhotell, jag har fått upp en lagerhylla därute, packat upp flyttlådan med balkongsaker och sorterat in dem i hyllan (har fortfarande lådan kvar med jordsäckar i, den används för att hålla de hopvikta flyttlådorna på plats så att de inte ska breda ut sig mer än nödvändigt), satt upp ett bord, fått upp balkonglådor och amplar, och införskaffat lite växter så nu är det fint och grönt därute och går att sitta. Och det blir ännu finare när växterna växt till sig lite.
 
Inga av mina kryddväxter i balkonglådan jag hade med från Finland klarade tyvärr vintern/flytten, förutom oreganon som inte bara hade överlevt utan invaderat hela lådan. Så nu har jag planterat nya kryddor i lådan, dock ingen oregano. Oreganon (en liten del av den rättare sagt) förvisades istället till en enskild kruka där den förhoppningsvis kan nöja sig med det utrymme den fått sig tilldelat. Jordgubbar från Blentarp har planterats i två små balkonglådor, jag har en tomatplanta och en gurkplanta, och så lite blommor. Krusbärsbusken var det enda från balkongen i Finland (förutom oreganon) som överlevde flytten till Sverige tyvärr, men den är å andra sidan friskare och frodigare än tidigare.
 
 
 
Det enda tråkiga är att det fanns en hel del saker på balkongen som jag inte kan göra av nånstans (en resväska, cykeln, en flyttlåda med bil- och cykelgrejer...och framför allt alla tomma flyttlådor!), de ska egentligen vara i förrådet. Men förrådet måste röjas ut först och saker sorteras så att det blir lite ordning och allt inte bara får palts utan dessutom är åtkomligt, för så är det inte nu. Framför allt måste storakvariet ut därifrån, innan dess är det inte lön att stoppa in mer grejer där för då blir det bara svårare. Så det är nästa projekt på listan och till dess har jag bla. cykeln stående inne i lägenheten, suck. Och de tomma flyttlådorna är det värsta, de tar jättemycket plats även i hopfällbart skick och jag har ingenstans att ha dem annat än på balkongen (förrådet är inte ett alternativ som det ser ut där nu och kommer troligen inte att vara det sen heller om jag vill kunna ha cykeln där).Jag skulle gärna vilja bli av med dem, men vet ju inte hur länge jag ska bo kvar (om jag får jobb nån helt annanstans?). Så jag vill inte gärna göra mig av med dem, för skulle jag få jobb hyfsat snart hade det känts otroligt dumt att precis ha gjort sig av med de där lådorna.
 
Mitt ständiga problem är ju detta att jag inte vet hur länge jag kommer att stanna här. Det är ett problem för nästa projekt på listan också: Akvariet (se nästa inlägg).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0