Gotlandsbostad

Ett problem om man inte redan bor på Gotland men får ett tillfälligt jobb på Gotland där man går på anställningsintervju en månad innnan tjänsten ska tillträdas och får reda på att man fått tjänsten någon dag efter det, är att det blir ganska bråttom att hitta nånstans att bo på Gotland. Och när jag hittat nånstans att bo på Gotland måste jag hitta nån som vill bo i min lägenhet, för dubbla hyror har jag inte direkt råd med (och jag vill ju inte ha lägenheten stående tom heller).
 
Så jag har intensivt letat boende den senaste veckan. Ett alternativ som tidigt utkristalliserade sig är ett som jag var och tittade på i går, och om inget oväntat händer så blir det nog där jag kommer att bo! Stället ifråga är en stuga i Fole, som är en sån där liten by som består av ett par gårdar och några hus längs en väg. Fole ligger ungefär halvvägs mellan Visby och Slite om någon vill leta upp det på kartan.
 
Naturligtvis hade det varit bättre att bo i Visby där jag ska jobba, men att på så här kort varsel hitta boende där över sommaren verkar vara helt ogörligt - i Visby hyrs allt som kan hyras ut veckovis eller dygnsvis över sommaren, ofta till priser i klass med en normal månadshyra. Och under högsäsong och  fr.a. Almedalsveckan till rent hutlösa priser som kan ligga flera gånger över en normal månadshyra. Så att bo i Visby låter sig inte göras. Jag hittade ett trevligt alternativ där, men det var redan uppbokat under högsäsong så jag hade varit tvungen att hitta annat boende under tre-fyra veckor och det hade jag inte haft råd med till de veckohyror som gäller. Så det blir till att pendla, men det här är inte farligt långt bort.
 
Även mitt alternativ har en del nackdelar. En av dem är förstås att jag kommer att behöva bilpendla in till Visby. Ett annat är att eftersom jag är så sent ute (eller rättare sagt länsstyrelsen) är den redan uppbokad två veckor i juli - men jag har blivit erbjuden att få bo i ägarnas husbil under de två veckorna, och det är absolut att föredra framför att behöva flytta allt sitt pick och pack igen (flytta mycket av det får jag ju göra här också, men inte längre än tvärsöver trädgården). Hyran för denna lilla stuga är också lite högre än jag hade önskat, inte så att stället inte är värt det, men det är mycket pengar för mig. Menmen, det kommer att fungera och det är värt mycket att kunna bo på samma ställe hela perioden utan att behöva flytta upprepade gånger för ett så här pass tillfälligt jobb. 
 
 
Här är stugan, den röda på bilden. Den ligger i en jättestor trädgård nära intill ägarna/hyresvärdarnas hus, den vita tegelvillan till höger i bild. På ena sidan av tomten går en liten väg som leder ut på den större vägen mellan Slite och Visby. På övriga tre sidor är det åkrar, och bortom dem skog. Ska bli trevligt att utforska promenad- och cykelvägar här.
 
 
Just nu går man in genom köksingången, dvs vid trätrappan och träräcket på stugans baksida - något som säkert fungerar utmärkt för sommargäster, men jag får kanske undersöka möjligheterna att använda den egentliga huvudentrén för att slippa komma in i köket med leriga fältkläder och senare vinterkläder, eftersom hängarna för ytterkläder finns i det som egentligen är hallen...
 
Men köksingången har fin utsikt över både trädgården och omgivande landskap.
 
 
 
Köksingång och nuvarande huvudingång.
 
 
 
Inredningen och utrustningen i stugan är influerad av dels att ägarna/hyresvärdarna är fransmän, dels av att stugan normalt bara hyrs ut som sommarstuga. 
 
Om man går in genom köksdörren ovan kommer man alltså rakt in i köket. Färgskalan generellt i hela stugan går mycket i vitt och ljusgrått trä, vilket hade gett lite skärgårdskänsla om inte inredningen i övrigt dragit i en helt annan riktning med möbler i svart och glas uppblandat med äldre saker. Köket är utrustat med både en vanlig spis i litet format och en rejäl vedspis. Och de har dessutom lyckats klämma in en liten bänkdiskmaskin, sådan lyx är jag ju inte van vid! Nästa rum om man går rakt genom köket är ett litet rum där det bara finns garderober/städskåp (och som synes en slags prydnadsbarnvagn).
 
 
 
 
Om man går åt vänster när man kommer in i köket så kommer man till vardagsrummet.
 
 
 
Vardagsrummet. Nästa rum där man ser en byrå skymta på bilden nedan är sovrummet. Notera att detta är en bostad där det finns betydligt bättre med plats för gäster än i min lägenhet i Flempan! Soffan är förvisso mindre än min nya, men den är å andra sidan en bäddsoffa.
 
 
 
Fullt utrustat vardagsrum med tv, stereo och en fin gammal (fullt fungerande) kamin.
 
 
 
Den här bilden är tagen från sovrumsdörren, öppningen med ett draperi leder tillbaka till köket.
 
 
 
Och så sovrummet (med kontorshörna), som är stugans största rum. Med sänghimmel, bara det! Ojojoj...
 
 
 
 
 
Och här ser vi den lilla hallen, med den egentliga ytterdörren till vänster och badrum rakt fram.
 
 
 
Badrummet är fint, men så litet att Önnerupsrastens ter sig som rena badhuset i jämförelse. Hade inte varit ok om man skulle bo här permanent, men året ut kan man absolut stå ut. Största nackdelen är att det inte alls finns plats för djur här - hemma utnyttjar jag ju badrummet som boende för spindlarnas mat eftersom man då dels kan värma upp hela rummet istället för att ha separata värmemattor för varje behållare, dels för att luftfuktigheten är lite högre. Men här finns inte plats för det. Nåja, både jag och kackerlackorna får väl stå ut ändå.
 
 
 

Om man istället för att gå rakt fram genom hallen till badrummet svänger höger kommer man in i det där lilla mellanrummet med garderober som syns från köket på de första inomhusbilderna (det med barnvagnen).Nu har vi alltså snart gått runt hela stugan, från ett rum till nästa. Tyvärr var jag dum och tog bara bilder på fel hållpå av detta lilla rum (bloggen vägrar vända på bilder, även om jag sparat ner dem rättvända), men det finns inte mycket att se - en rad garderober, ett fönster med en hylla bredvid och en spegel på väggen närmast köket. Går an rakt genom detta rum är man tillbaka i köket.
 
Så, ber om ursäkt för dåliga bilder, men så här ser det alltså ut dit jag förhoppningsvis kommer att flytta inom kort.
 
Ställets nackdelar är att jag och krypen måste bo i husbil två veckor, att man måste bilpendla, det pyttelilla badrummet, och entrésituationen. Men husbilen, pendlingen och badrummet får man stå ut med, och var man ska göra av sina leriga gummistövlar kan man lösa.
 
Fördelarna är att det ligger väldigt fint med tillgång till stor fin trädgård, jag kan öva trumpet utan sordin eftersom det är ett eget hus, och det finns plats för besökare. Och så kan det vara skönt att INTE bo inne i Visby under värsta turistsäsongen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0