Ikappbloggning och uppdatering: Jobb

Jobb: Min ursprungliga tjänst här varade till årsskiftet. Efter det fick jag en förlängning, så jag kommer att stanna här hela det här året också.
 
Mitt jobb handlar om att skriva bevarandeplaner för Natura 2000-områden på Gotland. Det innebär att jag var ute mycket i fält förra året för att besöka olika Natura 2000-områden, för man kan ju inte skriva bevarandeplaner för natur man inte sett. Det mesta fältarbetet gjordes under sommaren men även en del under hösten. Tror jag gjorde de sista fältbesöken i november. Resten av tiden skriver jag bevarandeplaner. Ofta behövs också en del detektivarbete för att hitta information om vilka åtgärder som gjorts och vad som hänt i områdena under de år som gått sedan den senaste bevarandeplanen skrevs.
 
Fältjobbet har varit roligt, det har gett mig mycket bättre koll på Gotland och gotländsk natur, som ju är ganska speciell. Jag njuter stort av natur som lövängar, alvar, karsthällmarker och kalkrikkärr! Fantastiskt! Jag har vid det här laget besökt ett avsevärt antal (över 70) av skyddade naturområden på Gotland, men har fortfarande mycket kvar. Här kommer bilder från några (långtifrån alla) av mina arbetsplatser:
 
 
Löväng i Mästerbyänget
 
 
 
Rikkärr i Mallgårds källmyr, en del av det stora område som fungerar som hägn för halvvilda gotlandsruss på Lojsta hed. Ett antal Natura 2000-områden finns inom russbetesmarkerna, många av dem rikkärr.
 
 
 
Sandstränder och vita dyner på Gotska Sandön
 
 
 
Savannliknande naturbetesmark på Närsholmen.
 
 
Raukfältet i Langhammars på Fårö
 
 
 
Strandvallar i Langhammars på Fårö
 
 
Naturbetesmark i Verkegards på Fårö
 

Strandängar i Ålarve
 
 
 
Klippbrant i Bergbetningen
 
 
Ännu en klippbrant i Högklint
 
 
Karstspricka i Ölbäck
 
 
Alvar uppe på Högklint med utsikt mot Visby
 
 
Lövänge i Dagghagen
 
 
Agmyr i Kallgatburg
 
 
Alvar på Grogarnsberget
 
 
 
Det här året blir intressant - förra året var vi tre personer som jobbade med det här, och vi lyckades då färdigställa planer för över 70 Natura2000-områden. Nu är det över 50 kvar, och i år är det bara jag som jobbar med det - och då sparade vi de "värsta" områdena till i år (de som behöver kollas extra noga, de där man behöver samordna mycket med kolleger som jobbar med andra saker i sammaområde (t.ex. gör nya skötselplaner för naturreservat, för många Natura 2000-områden är naturreservat också) områden som utökats, områden där naturtyperna ändrats eller är felkarterade sedan tidigare, sådana som är väldigt stora och komplexa och därför kommer att ta mycket tid att både fältkartera och skriva, och områden på öar som man behöver hyra in båttaxi eller liknande för att ta sig ut till). Så man kan konstatera att det nog inte finns en chans att jag kommer att hinna med allt detta själv i år...men jag gör så gott jag kan och så mycket jag hinner, helt enkelt.
 
Jag har dessutom även sökt ett annat jobb på samma länsstyrelse, eftersom jag inte förrän i mellandagarna visste om den här tjänsten skulle bli förlängd eller om jag skulle vara arbetslös efter nyår. Om jag skulle få den är mina arbetsuppgifter helt annorlunda det här året. Men den som lever får se. Tills dess så fortsätter jag med mina bevarandeplaner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0