Blogguppdatering

Ber om ursäkt för att det bloggas dåligt här. Man kunde ju tro attdet borde bloggas massor av skärgårdsbilder här nu - men ack nej, det har det inte blivit. Här är lite uppdateringar i alla fall.
 
Ok - en bild då...närmare bestämt lite skärgårdsidyll från Ornö.
 
 
 
Laban fick låna en batteriladdare av Lasse - som inte lär behöva den själv, förLasses eget batteri är ju ändå så inplastat och ordentligt undanstoppat (se tidigare inlägg om Laban och bilbatterier) att man inte kommer åt varken minuspolen eller att plocka ut batteriet - så nu är Labans batteri ordentligt laddat och inga ytterligare problem har förekommit (peppar peppar...). Laban har bara haft lite svårt att starta en gång sen dess, och det berodde nog mer på väta än på batteriet (det spöregnade och Laban gillar inte fukt, då blir han gnällig. Bokstavligen.). Imorgon ska jag passa på att besiktiga Laban nu när jag ändå är i Sverige - håll tummarna!
 
Lägenheten i Flemingsberg, som jag använt som fältstation för fältjobb i Sverige i en månad nu, passar jag på att måla färdigt rummet i nu när det inte är så mycket möbler och inga färgångekänsliga djur här. Lägenheten är också uthyrd igen - när jag åker hem till Finland flyttar en masterstudent i miljöjournalistik in och det blir nog bra. Men jag önskar att jag kunde ta med mig köket, badkaret och den fantastiska utsikten härifrån...
 
Och Solna Brass hade jag också gärna tagit med mig tillbaka till Finland, missade förra repet (eftersom jag var i Finland...) men var på repet före dess och ska på ett till och på en konsert innan jag åker tillbaka österut. Och oj vad roligt det var att spela brassband igen efter över ett års bortavaro! Äntligen musik där man behöver tänka och lyssna och jobba för att få stil på det hela! Nog för att det ska bli trevligt att återvända till lilla Pojo Blås också, vars terminsstart jag helt missat...men tänk om man bara kunde fått spela i ett brassband också! Jag kommer dock att fortsätta missa ett par rep och minst en spelning till i Finland, eftersom Pojo blås repar på söndagar och jag har i september lyckats planera in hemresan till Finland nästa söndag och därefter både en jobbresa till Estland och sen släktträff i Skåne på helgerna (men i synnerhet det senare ska ju verkligen bli roligt!).
 
Men fältjobbet är inte helt över, det är en vecka kvar här i Sverige och då ska jag bl.a. till Ingmarsö och antagligen till Ornö och/eller Utö också. Sen ska jag vara hemma i Ekenäs i lite mindre än en vecka, sen åka till Muhu i Estland för ett möte, och därefter börjar jobbet på de finska öarna på allvar. Dessutom ska jag hålla föredrag både på ett seminarium i Helsingfors den tolfte och sen i Estland. Egentligen hade jag behövt göra lite för mig mer traditionellt fältjobb också, med att samla spindlar på stränder i Hangö. Men dels har jag ont om tid till det, dels är det nästan för sent redan i år - det känns som att fältsäsongen i princip kommer att vara såpass över för den här typen av fältjobb i slutet av september att det inte är lönt att lägga tid som jag egentligen inte har på det i år. Så jag kanske får skjuta upp det till nästa sommar...
 
Och hur är det med den där ö-räkningen då (http://krydolph.blogg.se/2012/may/okryssning.html)? Jo, hittills är antalet öar som besökts i år uppe i tio. Korpo, Skärlandet, Gullö, Muhu, Saaremaa (Ösel), Vänö, Askö, Ornö, Utö och Gotland. Vissa av dem flera gånger. Och då har jag inte räknat öarna so utgör Stockholms stad, som t.ex. Södermalm. Egentligen borde jag kanske göra det också (förutsatt att jag haft ärende dit och inte bara passerat igenom - sådana var ju reglerna) för de är ju faktiskt också öar - och i så fall kan vi lägga Södermalm, gamla stan och Skeppsholmen till listan. 13 besökta öar alltså.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Per

13 besökta öar (hittills i år) är verkligen imponerande! Själv har jag bara kommit upp i 1 (Öland), men i tankarna har jag besökt både Blå Jungfrun och Visingsö. Men det var väl endast fysisk närvaro som räknades? Hoppas att bilbesiktningen gick bra.

2012-09-04 @ 21:31:17
Postat av: Kajsa

I dag steg antalet öar till 14...kan lägga till Ingmarsö också på listan.

Ja, besiktningen gick bra - Laban slank igenom utan minsta prick i protokollet. Skulle bara fattas annat dock, eftersom det faktiskt inte var så länge sen sist (januari). Å andra sidan har ju Laban haft en ganska arbetsam sommar.

2012-09-05 @ 20:50:52
Postat av: Kajsa

Nä, reglerna för att kryssa öar är hårda - inte nog med att enbart fysisk närvaro räknas, man måste dessutom ha ärende till ön och stanna där en stund. Att bara köra över den på väg till en annan ö längre ut i skärgården (vanligt) räknas inte - om så varit fallet hade antalet troligen varit över 20.

Idag åkte jag t.ex. vägfärja från fastlandet till Ljusterö och körde sen tvärs över ön för att åka med passbåt från en hamn på motsatt sida av ön till Ingmarsö. På väg till Ingmarsö lade passbåten även till på Svartsö. Ingen av dessa räknas.

2012-09-05 @ 20:59:01
Postat av: Per

Och på tal om att räkna antal av något slag; jag har ju precis varit ute på två dagars fältövning på Kullaberg och fem andra geologiskt intressanta lokaler i Skåne. Under promenaden fram till - och ut på - en mosse på Kullaberg berättade ledarna, att man nogsamt noterade antalet studenter som vid varje tillfälle råkade trampa igenom mossens ytskikt och blöta ner sig rejält. Jag klarade detta utan problem, men en kollega sjönk ner till en bra bit över knäet.

2012-09-07 @ 07:58:35
Postat av: Kajsa

Haha, typiskt forskare, att föra statistik över sånt för att det är roligt...

2012-09-07 @ 11:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0